Les eleccions celebrades aquest diumenge han plasmat, tant a Catalunya com a Espanya la pluralitat de la societat, la voluntat de canvi, la majoria... COMUNICAT SOBRE ELS RESULTATS DEL 20D

Les eleccions celebrades aquest diumenge han plasmat, tant a Catalunya com a Espanya la pluralitat de la societat, la voluntat de canvi, la majoria d’esquerres i la fi del bipartidisme polític al que estàvem acostumats amb PP i PSOE com dues grans úniques forces.

Els resultats de les eleccions deixen una combinatòria difícil a l’hora de fer aliances per formar govern, els dos partits hegemònics fins ara al Congrés dels diputats PP i PSOE sumarien majoria absoluta (213 diputats), la resta de combinatòries són més complicades; mentrestant, al Senat el PP obté la majoria absoluta en solitari (124). Aquesta darrera dada és molt rellevant, doncs mentre que per aprovar lleis -fins i tot lleis orgàniques- el Senat és solament una cambra de segona lectura, per fer canvis constitucionals sí que és necessària la cambra alta. Això vol dir que en aquest mandat no es podrà fer cap mena de canvi constitucional sense el vist i plau del PP.

A Catalunya hi ha una victòria contundent d’“En comú Podem que ha sabut combinar els anhels de canvi, de nova política, d’esquerres i sobretot, ha aconseguit ocupar clarament l’espai tradicional del PSC, guanya les municipals a Barcelona i les legislatives, però perd les autonòmiques, proposant ara un referèndum i procés constituent no subordinat.

Els partits independentistes ERC i DiLl han obtingut 9 i 8 escons respectivament mentre en Comú Podem n’ha assolit 12, i 8 PSC, 5 PP  i 5 C’s, uns resultats clarament diferents dels assolits el 27S, on els partits independentistes, aleshores representats per Junts Pel Sí i la CUP van assolir una posició majoritària que ara ha estat molt retallada. Cal valorar bé aquest panorama polític i analitzar-ne l’origen per tal de saber si és una desconnexió del votant independentista en aquestes eleccions o bé un canvi de posicionament atesa la naturalesa de les eleccions, i en clau merament espanyola.

Per tot això MES, Moviment d’Esquerres considera que:

1.- Reiterar el  nostre compromís amb el procés sobiranista i per tant amb el que representa Junts pel Sí.

2..- És urgent, atès el moment polític que vivim, que s’investeix President i es constitueixi el Govern de la Generalitat de Catalunya.

3.- MES, Moviment d’Esquerres creiem que unes eleccions anticipades a Catalunya serien un error per la continuïtat del procés.

4.- Cal seguir ampliant la base sobiranista per tal d’assolir d’un gran acord català de les forces del dret a decidir i a favor del referèndum, reforçant les converses amb DLl, ERC i En Comú Podem per facilitar acords.

5.- Com ja havíem dit, al mes de maig passat, una coalició semblant a Junts pel Sí hauria assolit uns resultats més amplis. Cal visualitzar al Congrés com al Senat que el major nombre de diputats són sumant els d’ERC i DLl, els sobiranistes catalans. Cal acció política en els temes nacionals i a ser possible un grup conjunt per impulsar la celebració del referèndum a Catalunya, amb el poble català coma subjecte polític que haurà de decidir el seu futur.