Close

La paraula de la dona #MESminirelats en motiu del 8 de març

“El violador ets tu” “i la culpa no era meva, ni d’on era, ni de la manera com vestia”, sentim per carrers i places de Catalunya, aquests dies, en motiu de la programació d’actes reivindicatius a l’entorn del 8 de març, diada de la Dona treballadora. És la tornada de la cançó “un violador en el teu camí”, del col·lectiu feminista xilè “Les Tesis” que van realitzar una recerca sobre la situació dels drets de les dones al món creant una performance urbana de protesta que ha esdevingut un fenomen que s’ha fet viral arreu.

La lletra d’aquesta cançó sentencia que les víctimes d’una violació no són de cap manera les culpables i que ja n’hi ha prou d’insinuar que són participants voluntàries, com hem pogut escoltar en alguns judicis i en tants i tants moments on la paraula de la dona no es té en compte, és qüestionada i no és creïble: No, és sempre NO!

Ens esgarrifem quan llegim que, a Catalunya moren de mitjana dues dones al mes i que el 51,3% de dones ha patit violència de gènere al llarg de la seva vida. Violència que deixa un vestigi esgarrifós d’assassinades, de violades, d’agredides, d’assetjades, d’explotades, de discriminades, de sotmeses, d’invisibilitzades.

Per estrany que sembli, sovint les violències sexuals que pateixen les dones es fan invisibles i es legitimen. Encara són moltes, massa, que callen davant les agressions que pateixen. Sabem que en més del 70% dels casos d’assassinats masclistes les dones no havien denunciat. Només es comunica una de cada sis violacions. Els experts, que han treballat el tema, ens diuen que la majoria acostumen a viure en silenci el seu drama o intenten girar full, encara que queden marcades per a tota la vida. S’ha comprovat que el seu trauma acostuma a generar moltes dificultats a l’hora d’establir relacions emocionals estables en la seva vida futura.

Un estudi de l’associació Feminicidio.net ens diu que: En 7 anys, entre 2010 i el 2017, van morir a Catalunya 163 dones víctimes de violència de gènere. Sembla que no pugui ser, és, i l’atrocitat continua: Aquest any 2020 ja són 14 les dones assassinades per violència masclista a l’Estat espanyol.

No ho podem consentir. Cal posar-hi remei amb urgència. Apostem per continuar la lluita constant i incansable dels moviments feministes, seguim protestant als carrers i, en paral·lel, exigim als governs polítiques fermes per erradicar aquesta lacra de la nostra societat patriarcal i masclista. No defallirem, continuarem reivindicant els nostres drets i no deixarem caure el fil violeta.

I com escriu Maria Mercè Marçal:

“Vindicarem la nit
I la paraula DONA.
Llavors creixerà l’arbre
de l’alliberament.”

 

Teresa Garcia Recasens, coordinadora adjunta

Teresa Garcia i Recasens

 

Teresa Garcia i Recasens

Coordinadora general adjunta de Moviment d’Esquerres

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *