
Compromís municipalista de Moviment d'Esquerres durant i després de la Covid-19
La Covid-19 ha esdevingut la primera pandèmia del segle XXI. Des de Moviment d’Esquerres, partit eminentment municipalista, volem reafirmar el nostre compromís amb tota la ciutadania implicant-nos fermament en la situació d’emergència viscuda pels habitants de cadascun dels nostres pobles i ciutats i amb la voluntat de donar el màxim de resposta possible a les necessitats actuals, tan dures, de tots els municipis de Catalunya.
Davant d’aquesta greu situació, la nostra màxima és “primer, les persones”. Tots els esforços del consistori han d’anar destinats a incrementar l’ajuda humana, assistencial i logística als vilatans i vilatanes. Pal·liar els efectes d’aquesta crisi del coronavirus ha de ser prioritari.
Les mesures que proposem han de servir per donar suport a la gent, que la ciutadania vegi el seu ajuntament com una administració propera d’assistència, de reforç, de cooperació i d’informació veraç. Que percebi aquesta administració com el motor d’ajuda que aguanta el cop de reducció d’activitats de tots els municipis de Catalunya, siguin petits, mitjans o grans i que és el que proposa accions socials i econòmiques immediates que arriben a tothom.
Proposta de Mesures urgents per fer front a la crisi del coronavirus des dels ajuntaments
Propugnem que, per sortir al més aviat possible d’aquesta situació tan estranya i desagradable que estem vivint, els ajuntaments s’erigeixin com a part afectada i els nostres objectius immediats són exigir al Govern Central un finançament més elevat per als ajuntaments i la supressió de la regla de la despesa que impossibilita gastar el que estalvien, per poder fer front a necessitats socials i econòmiques ocasionades per la pandèmia.
- Exigir al Govern Central un finançament més elevat per als ajuntaments i la supressió de la regla de la despesa per a poder fer front a necessitats socials i econòmiques ocasionades per la pandèmia.
- Habilitar punts de suport i d’assessorament, creant un canal d’atenció ciutadana.
- Impulsar una xarxa de voluntariat per ajudar les persones vulnerables.
- Informar puntualment de la situació de cada població.
- Reforçar els serveis municipals per atendre ràpidament i millor el ciutadà.
- Reactivar activitats i continguts online mentre duri el confinament.
- Promoure casals d’estiu municipals per facilitar la conciliació a aquelles famílies que hagin de treballar aquest estiu.
- Dotar d’un sistema de beques als casals esportius organitzats per entitats.
- Rebaixar les taxes de circulació i escombraries, permetent que es paguin a terminis durant el 2020.
- Garantir que no es cobrarà la taxa de les llars, la de l’escola d’adults, l’escola de música i quotes d’altres serveis municipals mentre duri el confinament.
- Permetre el fraccionament i aplaçament del pagament de l’IBI del 2020.
- Treure la taxa de cànon de l’aigua de l’ ACA durant aquest període.
- Demanar que les empreses subministradores rebaixin el cost de la factura de la llum traient la part proporcional de l’IVA.
- Commutar per part de les entitats bancàries, a proposta del govern central i de les administracions locals, les quotes de les hipoteques dels mesos confinats; i que les restants del 2020 es diversifiquin al llarg dels anys d’hipoteques.
- Fomentar que l’ajuntament contracti persones per ajudar en temes de serveis socials, residències i a cases particulars de gent gran o amb dificultats.
- Obrir un canal de finançament a les persones que justifiquin que no poden fer front al pagament del lloguer als propietaris particulars.
- Acordar rebaixes amb els serveis funeraris mentre duri la pandèmia.
- Garantir un servei de suport emocional a famílies afectades per Covid–19.
- Augmentar la protecció social i de la salut de les persones grans, en previsió a eventuals nous brots del virus.
- Impulsar la teleassistència per a gent gran i persones necessitades.
- Incrementar els recursos per garantir el dret a l’alimentació de tots els veïns i veïnes amb els ajuts pertinents.
- Donar suport a totes aquelles persones que puguin quedar-se sense feina o vegin perillar els seus comerços o empreses.
- Elaborar i aprovar un Pla de Reactivació Econòmica i Comercial Local.
- Potenciar el consum de proximitat.
- Facilitar i cedir l’accés a les instal·lacions municipals en cas de necessitat.
- Obrir a SS.SS. una línia per a casos de violència masclista o de gènere, oferint una sortida a la víctima, sigui pis d’acollida, sigui assessorament psicològic, etc. Si a la unitat familiar hi ha menors, també s’ha de procurar per la seva seguretat.
- Crear un protocol per si a les unitats familiars amb violència de gènere hi ha mascotes, aquestes es puguin portar a algun lloc, sigui gossera comarcal, o algun altre espai adequat.
Defensem uns ajuntaments propers a la gent, que practiquin una política a peu de carrer, empàtica, destinada a millorar la vida de tots i cadascun dels veïns i veïnes, encarant i solucionant els problemes a partir de la proximitat pròpia dels ens locals i reivindicant a les administracions superiors, ara més que mai, la fi de la precarietat econòmica a la que estan sotmesos els consistoris per a poder fer front a aquest moment tan especial i encarar un futur esperançador amb una planificació equitativa, solidària i justa que pugui donar resposta a les necessitats individuals i col·lectives dels nostres pobles i ciutats.
La societat que proposem per a després de la crisi del coronavirus
Des de Moviment d’Esquerres entenem que, en aquest mon més globalitzat que mai, construït a partir de la immediatesa, de voler saber-ho tot, de voler tenir-ho tot i de voler estar a tot arreu, aquesta pandèmia ens farà replantejar el nostre futur immediat i el futur del més endavant. Obrint el camí a un canvi d’hàbits, a plantejar-nos nous estils de vida, gaudint del temps, de les relacions humanes, respectant l’entorn ecològic, fomentant la solidaritat, l’austeritat, el suport mutu, la igualtat. Com assenyala el professor David Harvey “no podem separar el tipus de ciutat que desitgem de la forma de vida que volem portar, del tipus de persones que voldríem ser”.
És en aquest sentit que nosaltres, com a moviment polític que som i sobretot municipalista, plantegem una sèrie d’objectius de futur a tenir en compte, que hauran de convertir-se en propostes concretes adequades a la realitat de cada municipi, per fer possible aquest nou model de societat i de ciutats que propugnem:
- Educar i formar la ciutadania per començar a posar les bases per a un futur on les persones siguin el centre.
- Prioritzar serveis públics i de qualitat.
- Seguir el model de societat proposat per les Ciutats Educadores en tot el seu àmbit.
- Apostar per la necessitat d’un canvi de governança de proximitat, començant per les escoles i els hospitals que siguin gestionats per la ciutat, pel municipi, prop de les famílies, del professorat i dels sanitaris.
- Crear uns municipis més lliures, més autònoms i més socialment compromesos.
- Reforçar els mecanismes d’igualtat social i de gènere dels ciutadans i ciutadanes.
- Procurar habitatge digne per a tothom.
- Decretar mesures locals per a pal·liar la crisi climàtica.
- Ensenyar a respectar i gaudir de l’entorn urbà proper i de l’entorn natural que ens envolta.
- Transformar la manera de treballar de l’administració incorporant noves fórmules tecnològiques.
- Fomentar models de cooperatives adreçades a l’àmbit dels serveis, dels agraris, de l’oci.
- Permetre als diferents sectors realitzar accions viables per fer aixecar l’economia de país.
- Reactivar el turisme i comerç local.
- Apostar per la cultura, l’esport i el lleure en tots els seus àmbits.
- Fomentar la cultura i el patrimoni històric amb tot el que comporta.
- Desenvolupar pautes de mobilitat sostenible.
- Invertir en investigacions científiques locals.
- Promocionar el consum de productes poc viatjats, que són els de proximitat.
- Reduir l’embolcall de plàstic, potenciant envasos reciclables.
- Apostar per un municipalisme democràtic, decisiu i resolutiu.
- Afavorir espais de deliberació i participació ciutadana.
- Treballar per uns governs locals que combatin la desigualtat i es preocupin per l’equilibri social entre ciutadans i entre barris.
- Instaurar una administració ràpida i eficaç, neta, sense favoritisme ni despotismes, ni corruptors impunes.
Per començar a realitzar aquest canvi, que hi hagi un abans i un després del coronavirus, cal en primer lloc que tots adoptem un nou model de viure, que siguem més solidaris i propers, que el consistori es converteixi en l’administració cabdal, dotant-la d’un finançament òptim i més just. En definitiva, que l’ajuntament, com a institució mes pròxima a la ciutadania, sigui la que pugui donar resposta a les necessitats bàsiques de les persones i la més ben finançada ja que és la que coneix millor quines mancances, urgències i obligacions tenen els seus habitants i el seu territori.
En definitiva, tal com proposen la Federació Catalana de Municipis i l’Associació Catalana de Municipis: “Cal que els ajuntaments puguin mobilitzar la totalitat del superàvit que generin per poder-lo destinar a polítiques socials i mesures econòmiques. S’ha de flexibilitzar la regla de despesa i derogar aquells aspectes de la LRSAL que encara ara limiten l’autonomia local. Per això, i en benefici de les veïnes i els veïns dels nostres pobles i ciutats, des del món local reclamem avançar, per ara poder fer ús del nostre superàvit de 2019 sense cap limitació, flexibilitzant amb això la rigidesa de la regla de la despesa i de l’estabilitat pressupostària, per contribuir amb el nostre estalvi a cobrir les necessitats de les persones més vulnerables i completar la dotació en material i efectius d’aquells serveis municipals més necessitats de reforçar.”
Des de Moviment d’Esquerres defensem que la política s’ha de fer de baix cap a dalt propugnant un model municipalista avançat, democràticament participatiu i posant sempre la vida de les persones al centre.
Pere Garcia Recasens
Sectorial de Municipalisme i Mon Local
