
6 de desembre, la vostra Constitució
Article d’opinió de Carme Alba, coordinadora territorial del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre
Què és la Constitució? Una eina? Una il·lusió? Un objectiu a llarg termini per les generacions que vindran? O els anhels de les generacions passades? Una idea de país?
Vivim de la Constitució, amb la Constitució, per la Constitució del 78? Aquesta es va aprovar gràcies a un gran pacte de moltes forces polítiques, però les més importants de les quals foren AP i PSOE. En aquest punt podríem entrar en un nou debat sobre quin fou el paper del PSOE en els anys del franquisme, però això ara ja no té gaire importància.
Avui en dia, sorgeixen grans debats del que permet la Constitució, del que no permet, de realitzar diferents lectures, quasi sempre restrictives i amb la pràctica impossibilitat d’incloure canvis a menys que interessi a PP i PSOE.
Aquests que defensen la Constitució tampoc estan d’acord amb molts dels pilars fonamentals que contenia i segueix contenint. Així, per exemple:
Aquesta Constitució ens diu que tots som iguals davant la llei. I perquè som el país de la gran quantitat d’aforats? Dos reis, congressistes, senadors, parlamentaris,…. Hi ha un servei jurídic pel poble i un altre pels polítics. I teòricament tots som iguals davant la llei. També hauríem de ser tots iguals, homes i dones, però fa deu dies, un any més, vam celebrar el dia contra la violència de gènere.
Aquesta Constitució espanyola diu que tots tenim dret a un treball digne. Més de quatre milions de persones no tenen treball. Perquè, havent tingut majories absolutes uns i altres, no compleixen la Constitució? No entrarem ja, si treball digne significa que el salari mínim serà de 707 € desprès d’haver augmentat un 8%.
La Constitució ens parla del dret a l’habitatge. Existeix aquest dret? Quants desnonaments segueixen produint-se cada dia? No tenen dret a l’habitatge? Quants habitatges socials es construeixen?
La Constitució ens parla d’un estat laic, però en moltes de les nostres escoles públiques, en ple segle XXI, segueix existint la classe de religió catòlica. Per no parlar d’un altre tipus d’escoles que mantenen les classes amb separació de sexes. Això és el que diu la Constitució?
La Constitució ens torna a parlar d’igualtat, la igualtat del cafè per a tots? Però en canvi existeixen els drets forals dels bascos. Per on agafem aquesta igualtat? Per dalt ? Per baix? I el cafè per tots què vol dir? Que tothom ha de ser igual que Catalunya? O que tots hem de ser iguals que…. ? Perquè no va recollir la Constitució una diferenciació entre las comunitats històriques i la resta de regions, que van passar a ser autonomies d’un dia per l’altre?
Ja fa quasi 40 anys de l’aprovació de la Constitució que va ser votada pels nascuts abans de l’any 1960. Avui dia quin tant per cent de la població representen els nascuts abans de 1960? No s’hauria d’actualitzar i renovar mitjançant unes corts constituents? Preguntar a la ciutadania si volem ser monàrquics …….? O no tenim dret a dir què volem ser quan siguem grans… ?
Perquè la Constitució actual no és una eina ni una il·lusió de tots !!!!
