Close

14D: Tret de sortida del Fòrum Republicà del Sobiranisme Progressista

El proper 14 de desembre tindrà lloc a Barcelona la Convenció Republicana del Sobiranisme Progressista, un espai plural on desenvoluparem reflexions estratègiques que permetin concretar accions unitàries de cara al futur, sota una perspectiva republicana, sobiranista i de progrés. Sense cap enfocament electoral ni partidista. Una trentena de partits i entitats treballem des de fa mesos per oferir un programa atractiu, ambiciós i interessant, amb diversitat de veus.

Per defensar els grans objectius d’Amnistia, Autodeterminació i República, aquest Fòrum serà també una gran oportunitat per parlar i debatre sobre els valors que des de MOVIMENT D’ESQUERRES creiem que han de ser un dels pilars bàsics, els fonaments, de la República Catalana. Una república que voldrem que sigui un espai de convivència, de radicalitat democràtica i pacífica en defensa dels drets humans (civils, polítics i socials).

Parlem, doncs, de LLIBERTAT, IGUALTAT I FRATERNITAT.

Llibertat

La Llibertat és un principi que té lectures diverses en funció de l’enfocament ideològic.

En una societat liberal, hi ha una lectura merament individual.

Des de les esquerres, la “llibertat” té dues dimensions: una és l’alliberament personal, que actualment anomenem empoderament personal; i l’altra, la llibertat col·lectiva, que és la que ens implica en la gestió del que és comú, en la sobirania de la gent, la llibertat com a poble. (pensem, per exemple, en la diferent visió sobre els impostos des de la perspectiva de la llibertat individual o col·lectiva).

Igualtat

La Igualtat és un concepte amb visions diferents des d’un republicanisme conservador o des d’un republicanisme progressista.

Des de la visió conservadora, seria la igualtat legal o normativa.

Des d’una visió progressista s’afegiria una segona dimensió: la igualtat d’oportunitats, és a dir, ajudar, més enllà de la legalitat, a què tothom tingui les mateixes condicions per jugar el partit. Això implica apostar per una educació, cultura, habitatge, salut,.. a l’abast de tothom i empoderar els més desfavorits.

Fraternitat

La Fraternitat és, per a Moviment d’Esquerres, un projecte d’emancipació col·lectiva, és a dir, aconseguir condicions de vida digna per a tothom i solidaritat amb els ciutadans i ciutadanes del demà.

Des d’una visió individual de la llibertat o des d’una visió normativa de la igualtat es pot tirar endavant una fraternitat merament assistencial on el JO individual decideix quan i com ajuda aquells que no tenen les mateixes oportunitats.

Des de Moviment d’Esquerres pensem que la solidaritat és una decisió col·lectiva i un projecte comú que busca la dignitat personal de tothom i que obliga a tothom.

Cal no oblidar també, i ha de ser un dels eixos a discutir en profunditat en aquest Fòrum, que els valors republicans encarnats en la defensa de l’Estat del Benestar tenen dos grans reptes: D’una banda, consensuar quins són els serveis públics bàsics i de l’altra, estudiar la seva viabilitat econòmica i com s’ha de portar a terme.

Parlarem d’això i també de municipalisme, feminisme, emergència climàtica, economia, treball, repressió, sobiranisme, autodeterminació,…. i dels seus reptes de futur. Per tant, ens agradaria molt comptar amb una gran participació el dia de la Convenció 14D. Inscriviu-vos al web de la Convenció 14D.

Meli Barbero
Coordinadora d’Acció Territorial de MES, Moviment d’Esquerres

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *