
25N: La lluita contra les violències masclistes és una lluita anti-sistema
Durant el primer semestre de 2022 es van comptabilitzar a Catalunya 11.208 casos de violències masclistes. Això són 61 casos al dia. 2,5 casos cada hora. Vol dir que, a Catalunya, de mitjana es produeix una agressió masclista cada 24 minuts. I aquestes només són les agressions denunciades.
Són dades escruixidores. Malgrat les campanyes de sensibilització. Tot i els esforços en l’educació. Ens hem de preguntar com pot ser possible que, mentre estem llegint aquest text, és més que probable que en algun poble de Catalunya alguna dona estigui patint una agressió masclista. Només hi ha una solució: cal transformar la societat, evolucionar les mentalitats. Però sense entendre els fonaments no podrem provocar cap canvi.
Veiem les coses a través de la mirada masculina i el llenguatge expressa la nostra manera de percebre la realitat. Parlem com pensem i concebem un marc mental que accepta la superioritat masculina. Hem de comprendre que les violències masclistes són l’expressió del patriarcat, un ordre plenament polític que ha consolidat com a fet natural que el poder està estrictament lligat al control sobre la vida i sobre el cos de la dona.
Denunciem la permissivitat en què la societat patriarcal encara consent l’acció de l’opressor. En el fons, la violència masclista és un mecanisme de disciplinament de la dona, un indici de la voluntat de controlar el gènere femení. Les violències masclistes no són agressions contra les dones com a individus concrets, sinó com a gènere. És el que l’antropòloga Rita Segato anomena «genofeminicidi».
Segato també afirma que el gran símptoma de la base democràtica és la violència contra les dones. Tota l’estructura social actual s’aguanta, com en una piràmide invertida, en el patriarcat. Per això la lluita contra les violències masclistes és una lluita anti-sistema: perquè si el patriarcat cau, s’enfonsa tot l’edifici.
Molts països de la Unió Europea encara no tenen un marc legislatiu propi per lluitar contra les violències masclistes. La UE està treballant en una directiva per oferir un paraigües contra les violències de gènere i fer front a les corrents reaccionàries que van agafant força en diferents estats.
Mentrestant, a casa nostra, continuem treballant per garantir entorns segurs, amb l’objectiu d’erradicar la violència i l’assetjament sexual en espais públics, de lleure, fomentant campanyes i tallers de sensibilització.
Ens comprometem de forma contundent amb la lluita contra la violència masclista i qualsevol forma de discriminació en totes les seves expressions
Apostem per l’educació contra el sexisme (festes, penalització de la publicitat sexista, etc.), realitzant programes (cursos de formació, centre cívics, servei d’acollida) a fi d’incidir en la generació d’una nova consciència no patriarcal, trencant els estereotips, fomentant la conciliació amb corresponsabilitat familiar, identificació i sensibilització sobre les relacions abusives.
Reivindiquem el reforç del Servei d’Informació i Atenció a les Dones, i programes preventius i d’atenció, amb actuacions coordinades amb els serveis d’ocupació, habitatge i salut, per donar la millor resposta possible a les situacions de violència.
Optimitzem el treball en xarxa i la coordinació entre els diversos serveis municipals i implicats en els casos de violència de gènere, per millorar-ne la detecció, la intervenció i afavorir la recuperació de les dones víctimes i llurs fills i filles.
Subratllàvem a l’inici la xifra de 24 agressions cada hora. Però cal no oblidar que les dades fredes es refereixen a persones. A dones amb noms i cognoms. No transformem la realitat en xifres asèptiques. Potenciem l’empatia per arribar al respecte. Humanitzem-nos.
Perquè no volem ni una agressió masclista més. Volem una societat lliure de pors, igualitària i respectuosa.
Moviment d’Esquerres
25 de novembre 2022
