Close

Afganistan, un punt de no retorn?

Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de MES, Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat a La Vanguardia el 26 de setembre de 2021.

La caòtica retirada dels Estats Units i els seus aliats de l’Afganistan marca una fita històrica. Dona per acabat un llarg període en el qual els Estats Units era l’única gran potència i liderava el món.

Amb la desfeta de l’Afganistan tot canvia. Occident deixa un gran vuit del qual intentaran treure profit països com la Xina, Rússia, l’Índia i altres potències mitjanes com Pakistan o l’Iran. La Xina en serà la gran beneficiada. Oferirà a l’Afganistan ajut financer, tecnològic i inversions i hi tindrà molta influència.

Els canvis geopolítics estan transformant en món. S’està passant d’un ordre mundial en què el sistema econòmic liberal democràtic, apadrinat pels Estats Units, va enderrocar el comunisme i va quedar com a única via de progrés, a altres vies alternatives. Ara, països com la Xina i Rússia estan consolidant un sistema econòmic capitalista autoritari que s’ofereix com a model eficient d’èxit.

Els Estats Units ja havien decidit centrar el seu interès polític i econòmic d’Europa a l’àrea Àsia-Pacific. Àsia ja suposa un terç del PIB Mundial i el 60% de la població. La Xina intenta tenir-hi l’hegemonia i Estats Units pretenia aïllar-la i frenar el seu creixement.
Però els Estats Units s’han quedat sense estratègia i perden capacitat de negociació. John Biden ha deixat clar que es tanca una etapa d’intervencions militars d’envergadura a l’exterior. De facto, inicia la retirada de la seva influència a Àsia, com ja havia fet abans a Europa i a Àfrica.

En abandonar un país que protegia a mans dels seus enemics, ha deixat una pèssima imatge que és un “protector” de qui no et pots refiar. És un cop dur a la seva credibilitat i la protecció que creien que tenien els seus aliats asiàtics, com Taiwan, Japó, o Corea del Sud. Intentaran aquests països fer una aproximació a la Xina?

El fracàs de l’aventura afganesa afecta de ple els països europeus i, en especial, el Regne Unit, Alemanya i França. S’adonen de l’alta dependència dels Estats Units, que ha actuat només d’acord amb els seus interessos, i creuen que Europa queda desprotegida davant les ambicions expansionistes de Rússia, que s’ha enfortit.

És aviat per treure’n conclusions, però algunes ja s’intueixen. John Biden volia “tornar al món” del qual Donald Trump s’havia retirat. Ara, humiliat i pressionat pels seus ciutadans que no entenen aquestes costoses i llunyanes aventures, es veu obligat a centrar-se en els problemes domèstics. Ja ha anunciat que els Estats Units “tornen a casa”. Tindrà conseqüències econòmiques, entre les quals que el dòlar s’afeblirà.

La pèrdua d’influència dels Estats Units i Occident a Àsia és una pèssima notícia. Suposa un notable canvi geopolític i l’inici d’una era en què hi haurà més inestabilitat política, inseguretat i una governança mundial molt més complexa. Podrà Occident recuperar el seu prestigi? Podran els Estats Units superar aquest punt, aparentment de no retorn?

 

 

Article d’opinió de Francesc Raventós

 

Francesc Raventós

Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *