
Alfons Palacios participa a l'acte de commemoració dels dos anys del #9N
Alfons Palacios ha participat avui al debat commemoratiu dels dos anys de la celebració del 9N, organitzat per la Plataforma Arenyenca per la Independència, de la qual MES forma part, a l’Ateneu Arenyenc d’Arenys de Mar.
Palacios ha compartit l’escenari amb Santiago Vidal (ERC), Antoni Castellà (Demòcrates), Jordi Sánchez (ANC), Ignasi Planas (Reagrupament), Míriam Nogueras (PDeCat), Sara Vilà (Senadora En Comú Podem) i Mireia Boya (CUP), en un debat moderat per Josep Maria Cano, periodista de Radio Arenys.
El debat a començat amb una primera pregunta sobre perquè ens convé la independència? Tots els participants han coincidit en destacar que es tractaria d’una millora pel conjunt dels catalans.
Al seu torn, Palacios ha explicat que ell prové d’una família andalusa i que ha decidit ser català i lluitar per Catalunya, un país que l’ha acollit des de sempre. També ha explicat que MES representa els valors del pacte del 78, per això es declara un partit socialista sobiranista, i que apostar per la independència de Catalunya significa la construcció d’un nou país on tothom hi tingui cabuda i pugui dir-hi la seva.
Santiago Vidal ha reforçat les paraules d’Alfons Palacios, explicant que en una conversa amb Pedro Sánchez i Meritxell Batet, “ells mateixos van reconèixer que el PSC actual ja no és el PSC del 2012 i que els seus objectius han canviat”.
Vidal també ha animat als assistents a participar ens els diversos processos constituents que estan iniciant els partits com ERC, les CUP o En Comú Podem per definir com es vol que sigui el nou estat català.
Preguntat sobre si es creu necessari reactivar la taula d’entitats i partits, Palacios ha dit que és indispensable. “Cal obrir tots els espais que tenim per generar debats i consensos, perquè hem de sumar més gent”. Ha destacat que construir la nova república serà molt difícil si només es compta amb un 50+1, per tant “cal incloure a tothom – sindicats, moviments socials, entitats… – i generar més ponts. Així millorarem el caràcter democràtic del procés i la seva legitimitat”.
El moderador també ha preguntat als assistents per què consideren que el referèndum no serà com la consulta? Palacios ha dit que “depèn de tots que sigui diferent. Hem de veure la consulta com el punt d’inici del procés (que va portar a les eleccions plebiscitàries i el govern de Junts pel Si) i el referèndum ha de ser el final”.
Ha destacat que ha de ser un referèndum formal i vinculant. “Això vol dir que si no es pot pactar amb el govern central, cal dotar-lo de tots els instruments necessaris perquè sigui legal, encara que sigui dins la nostra legalitat”. Per últim, Palacios ha considerat que és “necessari que interpel·li el màxim nombre de gent, tant els que votin que si com els que votin que no. És a dir, tot aquest 80% favorable al dret a decidir s’ha de sentir cridat”.


