
Amnistia, Autodeterminació i República
Article publicat a la revista RESSÒ de Santa Coloma de Farners.
Vam començar l’any amb una concentració, i posterior manifestació, a Sta. Coloma de Farners, i amb la lectura d’un manifest unitari que donava suport al MH Joaquim Torra, el nostre President. Tots els signants exigíem a la Junta Electoral Central i al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que revoquessin els seus acords d’inhabilitació del President i de l’Eurodiputat Oriol Junqueras. Denunciàvem les pràctiques no democràtiques del sistema jurídic de l’Estat espanyol i manifestàvem el nostre rebuig a la repressió contra totes les persones represaliades. Al mateix temps, ens comprometíem a mantenir la voluntat de continuar defensant el dret a l’autodeterminació, convidant cada dia més i més gent a sumar-se a totes aquestes reivindicacions i dient PROU a tanta injustícia.
Havíem acabat el 2019 amb molts d’ànims, després de celebrar la convenció del 14D, un fòrum republicà del sobiranisme progressista que va esdevenir un espai plural de reflexió, del tot necessari, per tal de poder avançar en la lluita per l’autodeterminació, l’amnistia i la República Catalana.
La declaració d’aquesta convenció manifestava que:
- El sistema implantat per la Constitució espanyola del 1978 ha anat mostrant les seves mancances per a resoldre els problemes de tot tipus heretats del franquisme
- Els grans canvis que es produeixen en totes les escales s’estan accelerant des del tombant de segle.
- La majoria dels estats responen als interessos d’una minoria global, cada cop més potent, més opaca i més connectada amb els grans poders financers.
- El sistema polític actual es mostra incapaç de resoldre problemes reals de la gent.
- Patim una greu crisi política, assistim al creixement de receptes feixistes, racistes i xenòfobes que trenquen la convivència tot aprofundint en la por, en la desconfiança i en les respostes autoritàries i supramacistes.
- El nostre país s’ha mobilitzat entorn el factor social amb les marees groga i blanca, la defensa del sistema públic de pensions, l’habitatge, la impugnació feminista del sistema patriarcal o la crisi climàtica.
- Catalunya ha viscut una mobilització massiva sense precedents, pacífica i democràtica.
- El marc institucional de l’Estat espanyol està patint una deriva autoritària que genera desafecció i desacredita els valors democràtics.
Per a poder avançar vam considerar que:
- Només l’exercici del dret a l’autodeterminació podrà canalitzar democràticament els desitjos de justícia i llibertat que anhela la majoria de la societat catalana.
- S’ha d’establir un diàleg franc entre les diferents organitzacions del sobiranisme republicà català per cercar estratègies conjuntes emancipadores dels pobles i la gent treballadora.
- Ens vam comprometre a promoure aquest diàleg, el manifest i les conclusions de la convenció 14D i defensar els objectius d’AMNISTIA, AUTODETERMINACIÓ i REPÚBLICA.
“La República no és un somni és una necessitat” manifestava Oriol Izquierdo. Fem-la possible!
Vinga, Som-hi doncs!
MES, Moviment d’Esquerres Santa Coloma de Farners
