Close

ARA Mollet-ERC-MES demana la revisió dels sistemes de control de pas en vermell d’alguns semàfors de la ciutat

El 16 de juny de 2011 va entrar en funcionament a Mollet el sistema de càmeres instal·lades als semàfors amb l’objectiu de fotografiar els vehicles que passen el semàfor en vermell. Inicialment instal·lat en dues cruïlles semafòriques, al carrer de Can Flequer i a l’Avinguda Burgos, aquest mecanisme automatitzat s’ha estès amb els anys a dues cruïlles més, totes dues a l’Avinguda Badalona.

Durant els anys que porta en funcionament aquest sistema de control de pas en vermell dels semàfors a la ciutat ha suposat una important font d’ingressos per a les arques municipals. A tall d’exemple, en l’últim pressupost liquidat, el del 2016, la recaptació reconeguda neta per infraccions de trànsit mitjançant sistemes automatitzats (això inclou també els radars) ascendeix a 2.301.455,47 €.

També és cert que aquest sistema ha suscitat debat i polèmica des d’un inici, tant pel que fa al mecanisme en sí com al fet que ho gestioni una empresa privada a canvi d’un percentatge de la recaptació. La ciutadania ha engegat campanyes de recollida de signatures a les xarxes demanant la seva retirada. Al ple municipal de setembre de 2013 es va aprovar una moció que proposava ajustar els temps de captura de les càmeres per multar només els conductors que se saltessin manifestament el semàfor en vermell. L’octubre del 2014 es va debatre també en el plenari i finalment rebutjar la suspensió del sistema de radars i semàfors per elaborar un pla alternatiu.

El desembre del 2016 el Govern de Mollet feia públic que durant el 2017 instal·laria pantalles de compte enrere en els semàfors que tenen càmera de control fotogràfic. La instal·lació d’un comptador de temps regressiu per informar dels segons restants abans del canvi de color del disc semafòric tenia una partida reservada al pressupost municipal del 2017 i es va incorporar arran de les negociacions d’aquest pressupost. Acabat el 2017 aquests comptadors no s’han instal·lat i no se n’ha tornat a parlar.

Atès que són moltes les veus que denuncien aquest sistema de control i d’imposició d’infraccions per una possible inseguretat jurídica i falta de garanties, però és darrerament que aquestes acusacions s’estan veient confirmades als tribunals de justícia.

Concretament la recent sentència del Tribunal Suprem que ha confirmat l’anul·lació d’una sanció de tràfic per infracció greu, consistent a saltar-se un semàfor en vermell, i interposada en funció de la imatge captada per un dispositiu ‘foto-vermell’, posa en relleu que les multes de trànsit captades per aquest sistema són considerades per l’Alt Tribunal com a il·legals.

En concret, la Sala no admet el recurs de cassació interposat per l’Ajuntament de Catarroja (València) contra una sentència de novembre de 2014 que decretava la nul·litat de les sancions de 200 euros i detracció de 4 punts imposades per aquest municipi a un automobilista que suposadament va depassar un semàfor en vermell i confirma la doctrina de la sentència primera que declarava que aquests dispositius realitzen mesurament lumínic i per tant haurien d’estar subjectes a control metrològic.

Aquesta resolució judicial del Tribunal Suprem reitera novament el que ja va dir al novembre de 2015 sobre les infraccions de semàfor captades pel sistema automatitzat, en resposta a un altre recurs plantejat per l’Ajuntament de Donosti, i arran del qual des de llavors el consistori donostiarra va deixar d’utilitzar aquest sistema de captació d’imatges de dubtosa legalitat.

És en base a tot l’exposat, que el grup municipal d’Ara Mollet-ERC-MES proposa al ple municipal l’aprovació dels següents acords:

PRIMER.- Que es redacti un informe jurídic on s’estudiï l’adequació a la legalitat vigent dels sistemes de control de pas en vermell dels semàfors que hi ha instal·lats a la ciutat tenint en compte les darreres sentències dels tribunals.

SEGON.- Que es faci arribar aquest informe a tots els grups municipals presents al consistori i posteriorment es faci públic a tota la ciutadania.

TERCER.- Que s’estudiï la continuïtat d’aquests sistemes automatitzats d’imposició de sancions en funció també dels resultats d’aquest informe.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *