
Convenció municipalista 2026: El cas de Girona, amb Gemma Martínez
Intervenció de Gemma Martínez
Bon dia a tothom,
Jo us explicaré el cas de Girona, que crec sincerament que és una experiència interessant de municipalisme sobiranista, de govern de coalició independentista i també de construcció de sobirania des de l’àmbit local.
Com ens vam presentar a les eleccions municipals de 2023?
MEScat a Girona es va presentar a les municipals dins de Guanyem Girona.
I això és important explicar-ho bé, perquè Guanyem no és una coalició electoral improvisada ni creada només per unes eleccions.
Guanyem és un partit municipalista que es va crear una anys abans de 2019 , una plataforma política de ciutat, que ja el 2019 va treure 4 regidors i que neix amb una clara vocació de govern en clau municipal.
MESCAT és membre fundador de Guanyem, juntament amb la CUP i altres forces i persones provinents de diferents moviments socials, associatius, espais polítics de l’àmbit independentista i d’esquerres.
Hi conflueix gent:
- Díscols dels comuns,
- d’associacions veïnals,
- del moviment ecologista,
- de la cultura popular,
- i també persones independentistes provinents pràcticament de tots els sindicats: CCOO, UGT, Intersindical, CATAC, etc.
És a dir: Guanyem neix com una plataforma local àmplia de l’esquerra independentista municipalista, amb voluntat exclusivament de governar Girona i transformar la ciutat.
I MEScat, en tant que formem part de la construcció del partit guanyem, construïm tant els eixos programàtics com els eixos identitaris i nacionals amb els que ens presentem a les eleccions
A les eleccions municipals de 2023 ens vam presentar amb Guanyem.
I vam guanyar: Vam passar de 4 a 8 regidors, empatant amb el PSC, el partit que va tenir més vots.
I l’eslògan de campanya era molt clar: “És Ara”.
I crec que aquell “És Ara” resumia molt bé el moment polític. Hi havia una sensació que Girona havia perdut lideratge, que faltava empenta transformadora i que calia construir una alternativa de govern.
I nosaltres no ens presentàvem només per condicionar: Ens presentàvem per governar.
I hem governat.
Quina ha estat l’experiència de govern?
Amb els resultats electorals, Guanyem i el PSC vam empatar pràcticament com a forces majoritàries. Per tant, era evident que calia un govern de pacte, perquè a Girona el Ple és de 27 regidors. I aquí vam prendre una decisió política important: prioritzar un govern independentista.
Vam decidir governar amb Junts i ERC. I alhora, que eren els que fins ara havien governat, i amb els que havíem fet política d’oposició.
Però la decisió va ser ferma, volíem un govern independentista.
I sense gairebé ser-ne conscients en aquell moment, Girona es va acabar transformant en l’únic gran govern independentista estable de Catalunya.
En certa manera, un bastió del municipalisme independentista.
A mode de resum podem dir que l’experiència de govern de pacte ha estat positiva i estable. Perquè sumem 17 regidors sobre 27: Una majoria absoluta sòlida.
I això ens ha permès:
- aprovar pressupostos cada any,
- aprovar pràcticament tot el que portem a Ple,
- i, sobretot, poder governar i desplegar projecte de ciutat.
Ara bé, fer un govern de pacte entre forces diferents ideològicament requereix molta generositat i feina. I aquí crec que hi ha una de les experiències més interessants de Girona.
Nosaltres vam construir les bases del govern Guamyem-Junts i ERC sobre un acord de 64 punts, sobre el qual construir un govern de consens i estable.
Un programa de consens entre els tres partits. Aquest acord recull prioritats, línies vermelles i grans projectes estratègics de ciutat. I ha estat l’eina que ens ha permès salvar diferències ideològiques i donar estabilitat al govern.
També va requerir generositat: en la distribució de tinences d’alcaldia, en el cartipàs i en la capacitat de compartir lideratges.
Evidentment hi ha hagut crisis i tensions.
I per això vam crear un Comitè Estratègic de govern amb representants dels tres partits, amb la missió de gestionar diferències i crisis internes entre els partits. Aquesta eina ha estat clau per gestionar conflictes interns i mantenir estabilitat.
I crec sincerament que això és una lliçó important: els governs amplis no aguanten només per simpatia política; aguanten per voluntat de pacte, respecte i eines de governança.
Què ens ha unit? Sobretot, la voluntat de mantenir un govern independentista fort i marcar perfil polític a Catalunya. I això s’ha traduït en polítiques concretes. Per exemple:
- crear una regidoria de llengua catalana,
- reforçar la cultura popular catalana,
- promoure polítiques sobiranistes on hem pogut: sobirania energètica, alimentària,
- impulsar Girona com a municipi de trobades d’electes i jornades independentistes, nacionals , sobre sobiranies a Girona,
- aprovar mocions antimonàrquiques,
- retirar simbologia monàrquica i feixista,
- actes carregats de simbolisme, com no posar la foto oficial del rei a la sala de plens,
- crear la sala de les Regidores de la República,
- o aprovar recentment una moció contra les regles fiscals imposades des de Madrid que obliguen els ajuntaments a destinar el superàvit a reduir deute en lloc de poder invertir-lo en serveis públics.
Per tant, hem intentat exercir també lideratge nacional i sobiranisme des del municipalisme. I en l’àmbit programàtic, hem pogut desplegar polítiques molt transformadores.
En habitatge:
- limitant HUT,
- promovent habitatge públic,
- promocions d’HPO,
- compra pública,
- cessió de solars dotacionals.
En transició ecològica:
- refugis climàtics,
- naturalització,
- sobirania energètica,
- ciutat resilient al canvi climàtic.
Des de MESCAT Independentistes d’Esquerra hem impulsat especialment les polítiques de la ciutat que cuida:
- polítiques de cura,
- envelliment digne,
- salut comunitària,
- dret a l’accessibilitat universal,
- inclusió i drets de les persones amb discapacitat,
- participació i empoderament , creació de la Taula pel dret a l’accessibilitat universal com a òrgan de participació permanent en les polítiques de la ciutat,
- promoció i dret a la vida independent,
- hem entrat a la xarxa Mundial de les Ciutats amigues de les persones grans, i creat una oficina de promoció del dret a l’accessibilitat i a la vida independent
També:
- educació 360,
- lleure educatiu inclusiu,
- petita infància,
- escoles bressol.
I tota una transformació urbana basada en:
Actuacions que transformen l’entorn físic en una ciutat amable per a les persones:
- pacificacions,
- espais accessibles,
- itineraris inclusius,
- espais jugables,
- pla de voreres accessibles,
- camins segurs.
En mobilitat:
- un impuls enorme a la Girocleta,
- més carrils bici,
- connexions amb municipis veïns,
- millora del servei de bus, en freqüències i flota de vehicles
- tots els busos tenen rampa i accessibilitat universal.
I també hem reforçat molt la participació i la proximitat:
- més suport a entitats,
- reforç d’associacions de veïns,
- audiències ciutadanes,
- Ajuntament als barris,
- espais participatius.
Crisis
Ara bé, també hem tingut crisis molt importants.
La principal ha estat el canvi de model de residus.
Ens vam trobar desplegant un contracte molt defectuós i complex signat per l’anterior govern, els nostres socis, i hem hagut de fer un esforç de governança i lleialtat de socis en la gestió de les crisis derivades de la implantació del contracte.
Hi ha hagut vaga, incompliments de l’empresa, s’han hagut d’aplicar penalitats, i hem patit boicots i malestar ciutadà. Però crec que avui ja podem dir que el sistema està millorant clarament després de moltes correccions i revisió del model.
També hem gestionat emergències climàtiques i situacions complexes, i ens hem consolidat com un govern gestionador de crisis: ventades, inundacions, emergències químiques, etc.
Resumint, podem dir que hem tingut un govern que va començar en un context molt complex i amb moltes crisis obertes, però que s’ha caracteritzat per ser un govern robust, estable i amb capacitat de resposta, gestió i pacte. Això ens ha permès no només afrontar i desencallar situacions difícils, posar ordre intern i estabilitzar la ciutat, sinó també desplegar un programa de govern ambiciós, innovador i transformador. Avui ja es comencen a veure molts dels fruits d’aquestes polítiques, i a mesura que avanci el mandat encara es recolliran més resultats de tota la llavor sembrada durant aquests anys. En definitiva, el pacte ens ha donat estabilitat, capacitat real de governar i força per impulsar transformacions de ciutat que difícilment haurien estat possibles des de la fragmentació o la confrontació política.
I alhora, també ens ha permès consolidar Girona com un municipi bastió de l’independentisme a Catalunya, reforçant un independentisme exercit també des del govern municipal i des del municipalisme arrelat al territori.
Com es presenten les eleccions municipals del 2027?
MEScat Independentistes d’Esquerra el 2027 es tornarà a presentar amb Guanyem.
I també, la voluntat és clarament reeditar el pacte amb els actuals socis de govern Junts i ERC.
No només ho diem MEScat,
TAMBÉ ES DEFENSA EN EL SI DE GUANYEM
Perquè moltes de les transformacions iniciades necessiten continuïtat:
- habitatge i dret a viure a la ciutat,
- transició ecològica i resiliència climàtica,
- consolidar el model de la ciutat que cuida, accessible inclusiva, i promotora d’un envelliment digne,
- educació 360, lleure educatiu i igualtat d’oportunitats,
- transformació de l’espai públic cap a una ciutat més amable, accessible i saludable,
- mobilitat sostenible, inclusiva i connectada amb l’àrea urbana,
- i el desplegament de polítiques de sobirania energètica, alimentària, lingüística i social.
Volem consolidar el model de ciutat i els projectes iniciats. Els canvis profunds no es fan en quatre anys.
MEScat a Girona ens sentim còmodes amb Guanyem perquè ens permet desenvolupar una política d’esquerres independentista, transformadora i municipalista.
I també ens sentim còmodes amb els socis de govern, Junts I ERC, perquè compartim la idea que cal reforçar la suma independentista des dels governs municipals.
Evidentment, el 2027 serà complex:
- Hi ha desgast de govern.
- Hi ha l’amenaça de l’extrema dreta i del populisme identitari.
- Hi ha una oposició molt agressiva a xarxes.
Però precisament per això crec que Girona és important. Perquè demostra que el municipalisme independentista pot ser robust, estable, útil, transformador i amb capacitat demostrada de govern.
I crec sincerament que aquest és el camí que necessitem com a país: més municipalisme, més sobirania, més capacitat de pacte.
I això ho aconseguim amb un Pacte de govern de forces independentistes i amb un programa amb polítiques útils al servei de la gent.
Moltes gràcies.
