Close
Gemma Martínez, a la Convenció Municipalista de MEScat Independentistes d'Esquerra. 16 de maig 2026

Convenció municipalista 2026: El cas de Girona, amb Gemma Martínez

Intervenció de Gemma Martínez

Bon dia a tothom,

Jo us explicaré el cas de Girona, que crec sincerament que és una experiència interessant de municipalisme sobiranista, de govern de coalició independentista i també de construcció de sobirania des de l’àmbit local.

Com ens vam presentar a les eleccions municipals de 2023?

MEScat a Girona es va presentar a les municipals dins de Guanyem Girona.
I això és important explicar-ho bé, perquè Guanyem no és una coalició electoral improvisada ni creada només per unes eleccions.
Guanyem és un partit municipalista que es va crear una anys abans de 2019 , una plataforma política de ciutat, que ja el 2019 va treure 4 regidors i que neix amb una clara vocació de govern en clau municipal.

MESCAT és membre fundador de Guanyem, juntament amb la CUP i altres forces i persones provinents de diferents moviments socials, associatius, espais polítics de l’àmbit independentista i d’esquerres.

Hi conflueix gent:

  • Díscols dels comuns,
  • d’associacions veïnals,
  • del moviment ecologista,
  • de la cultura popular,
  • i també persones independentistes provinents pràcticament de tots els sindicats: CCOO, UGT, Intersindical, CATAC, etc.

És a dir: Guanyem neix com una plataforma local àmplia de l’esquerra independentista municipalista, amb voluntat exclusivament de governar Girona i transformar la ciutat.
I MEScat, en tant que formem part de la construcció del partit guanyem, construïm tant els eixos programàtics com els eixos identitaris i nacionals amb els que ens presentem a les eleccions
A les eleccions municipals de 2023 ens vam presentar amb Guanyem.
I vam guanyar: Vam passar de 4 a 8 regidors, empatant amb el PSC, el partit que va tenir més vots.

I l’eslògan de campanya era molt clar: “És Ara”.
I crec que aquell “És Ara” resumia molt bé el moment polític. Hi havia una sensació que Girona havia perdut lideratge, que faltava empenta transformadora i que calia construir una alternativa de govern.

I nosaltres no ens presentàvem només per condicionar: Ens presentàvem per governar.
I hem governat.

Quina ha estat l’experiència de govern?

Amb els resultats electorals, Guanyem i el PSC vam empatar pràcticament com a forces majoritàries. Per tant, era evident que calia un govern de pacte, perquè a Girona el Ple és de 27 regidors. I aquí vam prendre una decisió política important: prioritzar un govern independentista.

Vam decidir governar amb Junts i ERC. I alhora, que eren els que fins ara havien governat, i amb els que havíem fet política d’oposició.
Però la decisió va ser ferma, volíem un govern independentista.

I sense gairebé ser-ne conscients en aquell moment, Girona es va acabar transformant en l’únic gran govern independentista estable de Catalunya.

En certa manera, un bastió del municipalisme independentista.

A mode de resum podem dir que l’experiència de govern de pacte ha estat positiva i estable. Perquè sumem 17 regidors sobre 27: Una majoria absoluta sòlida.

I això ens ha permès:

  • aprovar pressupostos cada any,
  • aprovar pràcticament tot el que portem a Ple,
  • i, sobretot, poder governar i desplegar projecte de ciutat.

Ara bé, fer un govern de pacte entre forces diferents ideològicament requereix molta generositat i feina. I aquí crec que hi ha una de les experiències més interessants de Girona.

Nosaltres vam construir les bases del govern Guamyem-Junts i ERC sobre un acord de 64 punts, sobre el qual construir un govern de consens i estable.

Un programa de consens entre els tres partits. Aquest acord recull prioritats, línies vermelles i grans projectes estratègics de ciutat. I ha estat l’eina que ens ha permès salvar diferències ideològiques i donar estabilitat al govern.
També va requerir generositat: en la distribució de tinences d’alcaldia, en el cartipàs i en la capacitat de compartir lideratges.

Evidentment hi ha hagut crisis i tensions.

I per això vam crear un Comitè Estratègic de govern amb representants dels tres partits, amb la missió de gestionar diferències i crisis internes entre els partits. Aquesta eina ha estat clau per gestionar conflictes interns i mantenir estabilitat.
I crec sincerament que això és una lliçó important: els governs amplis no aguanten només per simpatia política; aguanten per voluntat de pacte, respecte i eines de governança.

Què ens ha unit? Sobretot, la voluntat de mantenir un govern independentista fort i marcar perfil polític a Catalunya. I això s’ha traduït en polítiques concretes. Per exemple:

  • crear una regidoria de llengua catalana,
  • reforçar la cultura popular catalana,
  • promoure polítiques sobiranistes on hem pogut: sobirania energètica, alimentària,
  • impulsar Girona com a municipi de trobades d’electes i jornades independentistes, nacionals , sobre sobiranies a Girona,
  • aprovar mocions antimonàrquiques,
  • retirar simbologia monàrquica i feixista,
  • actes carregats de simbolisme, com no posar la foto oficial del rei a la sala de plens,
  • crear la sala de les Regidores de la República,
  • o aprovar recentment una moció contra les regles fiscals imposades des de Madrid que obliguen els ajuntaments a destinar el superàvit a reduir deute en lloc de poder invertir-lo en serveis públics.

Per tant, hem intentat exercir també lideratge nacional i sobiranisme des del municipalisme. I en l’àmbit programàtic, hem pogut desplegar polítiques molt transformadores.

En habitatge:

  • limitant HUT,
  • promovent habitatge públic,
  • promocions d’HPO,
  • compra pública,
  • cessió de solars dotacionals.

En transició ecològica:

  • refugis climàtics,
  • naturalització,
  • sobirania energètica,
  • ciutat resilient al canvi climàtic.

Des de MESCAT Independentistes d’Esquerra hem impulsat especialment les polítiques de la ciutat que cuida:

  • polítiques de cura,
  • envelliment digne,
  • salut comunitària,
  • dret a l’accessibilitat universal,
  • inclusió i drets de les persones amb discapacitat,
  • participació i empoderament , creació de la Taula pel dret a l’accessibilitat universal com a òrgan de participació permanent en les polítiques de la ciutat,
  • promoció i dret a la vida independent,
  • hem entrat a la xarxa Mundial de les Ciutats amigues de les persones grans, i creat una oficina de promoció del dret a l’accessibilitat i a la vida independent

També:

  • educació 360,
  • lleure educatiu inclusiu,
  • petita infància,
  • escoles bressol.

I tota una transformació urbana basada en:

Actuacions que transformen l’entorn físic en una ciutat amable per a les persones:

  • pacificacions,
  • espais accessibles,
  • itineraris inclusius,
  • espais jugables,
  • pla de voreres accessibles,
  • camins segurs.

En mobilitat:

  • un impuls enorme a la Girocleta,
  • més carrils bici,
  • connexions amb municipis veïns,
  • millora del servei de bus, en freqüències i flota de vehicles
  • tots els busos tenen rampa i accessibilitat universal.

I també hem reforçat molt la participació i la proximitat:

  • més suport a entitats,
  • reforç d’associacions de veïns,
  • audiències ciutadanes,
  • Ajuntament als barris,
  • espais participatius.

Crisis

Ara bé, també hem tingut crisis molt importants.
La principal ha estat el canvi de model de residus.

Ens vam trobar desplegant un contracte molt defectuós i complex signat per l’anterior govern, els nostres socis, i hem hagut de fer un esforç de governança i lleialtat de socis en la gestió de les crisis derivades de la implantació del contracte.

Hi ha hagut vaga, incompliments de l’empresa, s’han hagut d’aplicar penalitats, i hem patit boicots i malestar ciutadà. Però crec que avui ja podem dir que el sistema està millorant clarament després de moltes correccions i revisió del model.

També hem gestionat emergències climàtiques i situacions complexes, i ens hem consolidat com un govern gestionador de crisis: ventades, inundacions, emergències químiques, etc.

Resumint, podem dir que hem tingut un govern que va començar en un context molt complex i amb moltes crisis obertes, però que s’ha caracteritzat per ser un govern robust, estable i amb capacitat de resposta, gestió i pacte. Això ens ha permès no només afrontar i desencallar situacions difícils, posar ordre intern i estabilitzar la ciutat, sinó també desplegar un programa de govern ambiciós, innovador i transformador. Avui ja es comencen a veure molts dels fruits d’aquestes polítiques, i a mesura que avanci el mandat encara es recolliran més resultats de tota la llavor sembrada durant aquests anys. En definitiva, el pacte ens ha donat estabilitat, capacitat real de governar i força per impulsar transformacions de ciutat que difícilment haurien estat possibles des de la fragmentació o la confrontació política.

I alhora, també ens ha permès consolidar Girona com un municipi bastió de l’independentisme a Catalunya, reforçant un independentisme exercit també des del govern municipal i des del municipalisme arrelat al territori.

Com es presenten les eleccions municipals del 2027?

MEScat Independentistes d’Esquerra el 2027 es tornarà a presentar amb Guanyem.

I també, la voluntat és clarament reeditar el pacte amb els actuals socis de govern Junts i ERC.

No només ho diem MEScat,

TAMBÉ ES DEFENSA EN EL SI DE GUANYEM

Perquè moltes de les transformacions iniciades necessiten continuïtat:

  • habitatge i dret a viure a la ciutat,
  • transició ecològica i resiliència climàtica,
  • consolidar el model de la ciutat que cuida, accessible inclusiva, i promotora d’un envelliment digne,
  • educació 360, lleure educatiu i igualtat d’oportunitats,
  • transformació de l’espai públic cap a una ciutat més amable, accessible i saludable,
  • mobilitat sostenible, inclusiva i connectada amb l’àrea urbana,
  • i el desplegament de polítiques de sobirania energètica, alimentària, lingüística i social.

Volem consolidar el model de ciutat i els projectes iniciats. Els canvis profunds no es fan en quatre anys.

MEScat a Girona ens sentim còmodes amb Guanyem perquè ens permet desenvolupar una política d’esquerres independentista, transformadora i municipalista.

I també ens sentim còmodes amb els socis de govern, Junts I ERC, perquè compartim la idea que cal reforçar la suma independentista des dels governs municipals.

Evidentment, el 2027 serà complex:

  • Hi ha desgast de govern.
  • Hi ha l’amenaça de l’extrema dreta i del populisme identitari.
  • Hi ha una oposició molt agressiva a xarxes.

Però precisament per això crec que Girona és important. Perquè demostra que el municipalisme independentista pot ser robust, estable, útil, transformador i amb capacitat demostrada de govern.

I crec sincerament que aquest és el camí que necessitem com a país: més municipalisme, més sobirania, més capacitat de pacte.
I això ho aconseguim amb un Pacte de govern de forces independentistes i amb un programa amb polítiques útils al servei de la gent.

Moltes gràcies.