
Convenció municipalista 2026: El cas de Sabadell, amb Gabriel Fernàndez
Intervenció de Gabriel Fernàndez
Convenció Municipalista de MEScat Independentistes d’Esquerra
Sabadell, 16/05/2026
Gràcies, amics i companys de MEScat Independentistes d’Esquerra, per ser avui aquí celebrant aquesta Convenció Municipalista.
I gràcies també per fer-ho a Sabadell, una de les cinc ciutats més poblades de Catalunya, amb més de 225.000 habitants i, per tant, epicentre d’una de les 947 batalles electorals municipals del maig de 2027.
I gràcies, especialment, per donar-me l’oportunitat, en nom de Gent de Sabadell, d’explicar qui som, què ens mou i en quin moment polític ens trobem avui a la ciutat.
Vull compartir amb vosaltres tres coses: primer, les variables que expliquen el naixement de Gent de Sabadell; segon, la feina feta fins ara, i tercer, una molt bona notícia.
Les variables que expliquen Gent de Sabadell
1. L’àmbit nacional
El camí emprès pels nostres representants i pels partits independentistes, lluny d’apropar-nos a la llibertat nacional, ens ha portat a una situació profundament negativa. Incoherències, renúncies, desunió, lluites caïnites…; mentrestant, el país es deteriora en aspectes que sempre havíem considerat pilars de la nació i, alhora, s’empobreix.
No hi ha pràcticament cap espai institucional on l’independentisme no transmeti una imatge de divisió i debilitat: desunió a Europa, desunió a Madrid, desunió a Catalunya.
Hem dilapidat la majoria del 52% i hem deixat el país en mans d’un PSC que desmunta Catalunya peça a peça, amb un model econòmic i productiu de poc valor afegit i salaris low cost, amb una classe treballadora i empresarial sense solucions reals, amb serveis públics tensionats i col·lapsats, i sense que avui existeixi una alternativa sòlida i creïble al davant.
I la teoria segons la qual separats sumarem més ha demostrat ser un fracàs. Els resultats electorals ho evidencien clarament: l’únic espai que ha eixamplat la seva base electoral és el PSC.
2. L’àmbit local de Sabadell
A Sabadell també hem perdut oportunitats històriques.
L’etapa oberta el 2015 i el 2019 no hi ha tingut continuïtat, i el projecte clarament espanyolista, de política d’aparador i clientelar del PSC de Marta Farrés s’ha reforçat gràcies a l’absència d’una alternativa sòlida i a la desmobilització d’una part important de l’electorat.
El projecte municipalista que vaig tenir l’honor d’encapçalar el 2023 va acabar esdevenint inviable davant la mutació d’Esquerra Republicana, tant en l’eix nacional com en el posicionament ideològic, i fins i tot en determinats valors bàsics que defineixen una organització i les persones que la formen.
Això va acabar provocant, com sabeu, el setembre del 2025, la meva sortida i la d’un grup important de militants i col·laboradors d’aquell projecte.
3. El futur previsible
A Sabadell, com al conjunt del país, o els independentistes fem un canvi profund d’estratègia i de plantejament, o l’escenari del maig del 2027 pot ser un desastre. Existeix un risc real que l’espai central de l’independentisme esdevingui residual o, fins i tot, desaparegui institucionalment.
Cal sacsejar el tauler polític. Cal sortir de les dinàmiques que ens han portat fins aquí. Perquè, si continuem exactament igual, obtindrem exactament els mateixos resultats, o pitjors encara.
I el que es dibuixa és un escenari de consolidació del bloc espanyolista i d’una alternativa basada, probablement, en un tripartit.
La feina feta fins ara
Però nosaltres no som aquí per lamentar-nos. Ni per resignar-nos.
Som aquí per actuar. Per revertir la situació. Per crear noves condicions i «nous inèdits viables».
El camp de batalla determina quina és la millor estratègia i, de vegades, s’hi generen situacions aparentment inconnexes que acaben obrint escenaris completament nous: múltiples efectes papallona.
I això és exactament el que intenta fer Gent de Sabadell.
Des del mateix acte de presentació, amb més de 120 persones presents, vam començar a moure les plaques tectòniques de la política sabadellenca.
I, lluny de voler crear un nou partit o d’integrar-nos en un d’existent, vam prendre una decisió diferent: constituir-nos com una associació civicopolítica i proposar als partits independentistes de la ciutat la construcció d’un projecte compartit de suma, de progrés i d’unitat estratègica.
I ens vam reunir amb tothom que ho va voler. Amb partits amb representació i sense representació. Amb entitats i persones de trajectòries i sensibilitats diverses.
Perquè el que està en joc és massa important per continuar atrapats en les lògiques de sempre.
I la molt bona notícia!
Ahir a la nit vam saber que l’assemblea de Junts per Sabadell ha pres una decisió transcendental, clau, i que fa possible posar en marxa aquest projecte de coalició i unitat independentista a Sabadell.
I aquesta és, sincerament, la millor notícia possible per a la ciutat i per al país.
Gabriel Fernàndez
Representant de Gent de Sabadell
