Close
Dia Mundial de la SIDA 2021

Dia Mundial de la SIDA 2021: Posa fi a les desigualtats, posa fi a la SIDA, posa fi a les pandèmies

Enguany farà 40 anys dels primers casos de la SIDA diagnosticats a Catalunya. Aquesta pandèmia mundial ha provocat al llarg dels anys el contagi de gairebé 80 milions de persones. A casa nostra tenim actualment 33.000 casos de persones que viuen amb VIH. Els avenços importants en el tractament han permès passar de ser una malaltia mortal a una malaltia crònica, sempre que sigui ben tractada, han significat una millora considerable de la qualitat de vida dels afectats. Tanmateix, les persones amb VIH/SIDA són considerades com un grup vulnerable socialment i ara més que mai s’ha de fer prevaler els serveis essencials de prevenció i atenció al VIH que la pandèmia ha retallat.

Aquest any 2021, la manifestació del Dia de l’Orgull Gai del 28 de juny passat va significar una passa endavant fent pedagogia sobre el VIH. Amb el lema “Indetectable = Intransmissible”, reivindicava els valors dels avenços en relació a la malaltia per ajudar en l’erradicació de la seva estigmatització.

Des de Moviment d’Esquerres, volem fer nostre el comunicat conjunt del Dia Mundial de la SIDA 2021, que compta amb el suport de més de 130 entitats de tot Catalunya, i ens adherim a tot el seu contingut:

“L’1 de desembre tornem a commemorar el Dia Mundial de la Sida. Aquest acte simbòlic ens recorda que hem de continuar treballant per sensibilitzar la població i donar suport i atenció a les persones que viuen amb el VIH.

Fa quaranta anys que es van diagnosticar els primers casos d’una pandèmia que ha provocat fins ara la infecció de 79 milions de persones arreu del món. A Catalunya, actualment hi ha unes 33.000 persones que viuen amb el VIH. Durant aquestes quatre dècades, a Catalunya hem progressat en el coneixement de la infecció, hem incorporat noves eines per a la prevenció, s’ha millorat la supervivència i la qualitat de vida d’aquestes persones gràcies als avenços en els tractaments i la infecció pel VIH ha esdevingut una patologia crònica.

Això ens ha permès assolir els objectius 90-90-90 fixats per ONUSIDA per al 2020 (actualment aquestes xifres a Catalunya són 91-90-93). Les pandèmies, com la del VIH o de la COVID-19, evidencien les desigualtats, que alhora poden agreujar les situacions d’estigmatització i discriminació.

Per eliminar-les, cal continuar treballant tots plegats (societat civil, professionals i gestors), promovent enfocaments centrats en les persones i basats en els drets humans. Sabent que encara hi ha reptes pendents i coneixent la importància del treball conjunt per abordar la pandèmia del VIH, s’ha creat el nou Pla d’acció enfront del VIH i altres ITS 2021-2030 impulsat pel Programa de prevenció, control i atenció al virus de la immunodeficiència humana, les infeccions de transmissió sexual i les hepatitis víriques, un full de ruta que recull les propostes de les entitats comunitàries, els professionals, la ciutadania i les administracions catalanes.

En aquest Dia Mundial reforcem el nostre compromís per fer front al VIH. Perquè 40 anys de respostes han estat necessaris, però encara no son suficients, comptem amb tots vosaltres per aconseguir eliminar-lo al 2030.”

Més enllà del comunicat, també considerem de vital importància no oblidar la feina del Pacte Social per la No Discriminació i la Igualtat de tracte associada al VIH, impulsat des del Ministeri de Sanitat, i que compta amb una quinzena d’entitats, així com amb l’administració catalana. Tots ells treballen incansablement en la lluita contra la SIDA amb l’objectiu d’eliminar l’estigma i la discriminació per garantir la igualtat de tracte i oportunitats, la no discriminació i el respecte als Drets Humans.

Ens queda un llarg camí, un camí que hem de fer entre tots i al qual Moviment d’Esquerres mai no donarà l’esquena.

 

Moviment d’Esquerres

1 de desembre de 2021

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *