
El Consell per la República, necessari en l’estratègia d’avançar cap a la independència
En aquests moments, l’única institució catalana fora del control de l’Estat i del 155 és el Consell per la República Catalana. Aquesta és una institució transversal amb un govern format per Junts per Catalunya, Esquerra Republicana de Catalunya, Poble Lliure, Demòcrates, Solidaritat Catalana, Independentistes d’Esquerra, Acció per la República, Assemblea Nacional Catalana, Òmnium Cultural, Moviment d’Esquerres i persones referents del moviment independentista a títol individual.
El Consell per la República és una eina clau per avançar cap a la independència amb projectes, debats i accions molt positives per fer efectiu el dret de l’autodeterminació. Podem trobar aquest conjunt de propostes en el document Preparem-nos.
Com diu Lluís Llach, membre del Govern del Consell, «El Consell per la República és un acord institucional referendat pels dos partits: ERC i JxC». I afegeix, per ser-ne testimoni, que des que ell n’és membre, «des del Consell s’ha intentat que ERC tingués una presència tan important com Junts per Catalunya i s’ha respectat la seva negativa pels motius legítims que fos».
El Consell té per objecte impulsar les activitats de caràcter polític, social, cultural i econòmic destinades a la implantació i materialització d’un Estat independent, Catalunya. La seva existència mai no hauria de ser una barrera; ben al contrari: ha de propulsar, facilitar i materialitzar el camí a seguir per a la constitució de la República.
Sembla que és un dels esculls més importants per arribar a aconseguir un govern independentista, possible amb els resultats obtinguts el 14F. Una victòria important d’ERC amb 33 diputats, seguida de Junts amb 32 i de la CUP amb 9. Un total de 74 diputats i diputades que, a priori, no hauria de ser cap obstacle per arribar a un consens per dirigir el país i avançar cap a la República Catalana en forma d’Estat; una opció que ja compta amb el 52% dels vots emesos en l’última convocatòria electoral.
Aquesta entesa dels partits encara no arriba. En l’aspecte social, tan important per la crisi que vivim, mostren el seu acord en el que caldria fer, tot i que no s’entreveu com s’aconseguiran els recursos necessaris per desenvolupar el programa. El full de ruta no acaba d’estar clar. Dialogar amb l’Estat es demostra inoperant, tot i que ningú s´hi oposa.
L’interrogant és quina estratègia caldrà seguir un cop s’hagi acabat el període convingut de dos anys de marge atorgats a la taula de negociació perquè aquesta doni els seus fruits. El Consell per la República, amb l’aprovació de tots els membres assistents, ha emès un comunicat proposant accions a dur a terme susceptibles a ser discutides i acceptades per tot el món independentista. Posem-nos-hi?
Moviment d’Esquerres subscriu plenament la proposta constructiva del Consell per la República feta pública a través de la Declaració política que us convidem a llegir . I demanem que els partits ERC, JxC i CUP segueixin negociant amb lleialtat, respecte i ganes d’entesa per donar sentit al 52% independentista.
Si a la taula de diàleg amb Espanya, que actua com un estat repressor, se li fa confiança, també caldria apostar pel projecte internacionalitzador del Consell per la República com a instrument creat per fomentar consensos i estratègies transversals que ens portin a construir la República independent.
Teresa Garcia
Coordinadora Nacional adjunta de Moviment d’Esquerres

