
El deute històric de l’Estat amb Catalunya: inassolible, insostenible i intolerable
Catalunya és un dels territoris que més aporta al fons comú de les Comunitats Autònomes i un dels que menys rep en el repartiment dels recursos.
Concretament, tot i que Catalunya és la quarta Comunitat Autònoma que aporta més, a l’hora de rebre passa a ser la dotzena.
Això provoca que hagi de recórrer al crèdit per poder fer front a totes les seves necessitats, assumint les pèrdues que comporta demanar avançaments del FLA (Fons de Liquiditat Autonòmica).
Del deute públic aproximat de 83.000 M€, 72.000 són del FLA. Insistim en el que ja ha aprovat el Parlament: Cal la condonació del deute del FLA.
Gràcies a la feina feta en el marc de la comissió d’estudi sobre el Deute Històric de l’Estat amb Catalunya, no només podem constatar que s’ha generat un deute sideral, sinó que aquest és inassolible, insostenible i intolerable.
El deute històric s’ha calculat en 450.000 milions d’euros. La xifra té en compte els 50.900 milions d’euros de dèficit en matèria d’infraestructures; uns 375.000 milions d’euros en partides socials; i 30.000 milions d’euros, en pensions.
El sistema de finançament ha deixat de ser un sistema de solidaritat entre territoris – segurament tenen raó els que afirmen que mai ho fou – per esdevenir un verdader abús.
Catalunya genera en impostos aproximadament 60.000 milions d’euros cada any però tant sols rep per part de l’Estat menys de 40.000 milions. L’Estat Espanyol manlleva 20.000M€ anuals d’impostos als catalans.
Si Catalunya no patís aquest infrafinançament no deuria ni un sol cèntim al FLA.
Intervenció de Pere Albó al Ple del Parlament
Podeu veure tota la intervenció de Pere Albó al canal youtbe de MEScat.

Pere Albó
Diputat de MEScat
