
Els acords amb l’Estat: Exigim una regeneració democràtica efectiva
En l’últim comunicat sobre els pactes amb el govern espanyol, Moviment d’Esquerres de Catalunya (MEScat) va reconèixer aquests acords com a històrics perquè “obren una nova etapa del procés, atès que implica el reconeixement de la identitat nacional catalana i de les seves reivindicacions històriques; internacionalitzen el conflicte i l’anhel d’independència de Catalunya; i asseguren una negociació bilateral”.
En aquests moments que s’està aprovant la Llei d’Amnistia al Congrés dels Diputats, alguns jutges continuen considerant que els fets de l’octubre de 2017 ―els protagonitzats pel moviment independentista, s’entén― són un pecat impossible de perdonar. Aquests jutges, amb la complicitat de l’altaveu mediàtic, pensen que hi ha una llei superior a les que aproven les Corts Generals, i a la qual reten fidelitat absoluta. És una llei que no estan disposats a abandonar, la llei uniformitzadora dels vencedors, sense la qual desapareixeria la seva idea rància del que ha de ser Espanya: “Una, grande y libre“.
Com la majoria dels estats, Espanya és un país imperialista, zelós de les seves fronteres, que busca la màxima homogeneïtat interna per evitar qualsevol situació d’inestabilitat. Però el cas és que està format, a cop de guerres, per diferents nacions; territoris singulars amb personalitat històrica que defensen i reivindiquen la seva identitat. Aquests territoris tensionen l’Estat que, en no saber atendre les seves necessitats de forma democràtica, reacciona de l’única manera que considera efectiva: utilitzant la força. Espanya no pretén solucionar el problema que té, sinó anorrear-lo.
Moviment d’Esquerres de Catalunya clama ben fort que el procés no s’ha tancat, que l’independentisme no està anorreat, que la repressió no ha acabat res. L’aritmètica parlamentària ens ha portat a un escenari on el govern espanyol es veu forçat a negociar. I estem aprofitant aquesta escletxa. Mentre no assolim la plena independència, ens toca jugar en diferents fronts: a nivell espanyol, bregar per aconseguir èxits com la llei d’amnistia i aprofitar qualsevol oportunitat d’influir en la política per apropar-nos al nostre objectiu; a nivell català, replegar forces, revifar aliances, refer il·lusions, espolsar pors… Reconstruir confiances.
La llei d’amnistia és el mecanisme que pot fer servir el poder legislatiu d’un Estat per concedir l’extinció d’una responsabilitat a una sèrie d’individus que han estat declarats culpables d’un delicte penal. Moviment d’Esquerres de Catalunya llegim l’aprovació de l’amnistia com la reparació d’una resposta desproporcionada i venjativa a uns fets que no eren delictius. Celebrem l’èxit però alertem: L’amnistia, doncs, no ha de ser l’objectiu final de les negociacions.
Moviment d’Esquerres de Catalunya reivindica que el govern espanyol apliqui, amb caràcter urgent, mesures higièniques estructurals que garanteixin l’abandó total i definitiu de qualsevol tendència ideològica en el poder judicial. Separació de poders significa, ni més ni menys, evitar les ingerències d’un poder en les funcions dels altres. Comporta, per tant, assegurar que els tribunals no pretenguin imposar la seva ideologia per mitjà de la repressió. Espanya només avançarà si es desprèn dels tics franquistes que encara regnen en el deep state.
Per continuar en l’escenari de via pactada, Moviment d’Esquerres de Catalunya exigim garanties d’una regeneració democràtica a les estructures de l’Estat, començant pel poder judicial. Només amb el compliment efectiu d’aquestes pre-condicions que garenteixin el respecte a la diferència podrem assegurar una resolució pacífica i pactada al conflicte que el poble català té amb l’Estat espanyol.
Moviment d’Esquerres de Catalunya
26 de gener de 2024
