
En commemoració del Dia Mundial de la Justícia Social, 2023
El 26 de novembre de 2007 l’ Assemblea General de les NNUU va proclamar el 20 de febrer com el Dia Mundial de la Justícia Social ,a fi que cada any es commemorés un dia internacional amb la finalitat de conscienciar la població i els governs al respecte de la necessitat d’impulsar actuacions que posin al centre la justícia social, i recordar que es tracta d’un principi fonamental de convivència de totes les nacions. Aquest principi es basa en la necessitat d’una distribució més justa de la riquesa, garantir l’accés als serveis de benestar, educatius i de salut, amb l’objectiu que les persones puguin desenvolupar-se en societat i garantir la pau social.
El concepte de justícia social va més enllà del concepte tradicional de la justícia legal. La justícia social construeix la pau social, defensa la igualtat d’oportunitats, la lluita contra qualsevol tipus de discriminació; afavoreix l’equitat i que totes les persones puguin desenvolupar el seu màxim potencial, promou els drets humans i les obligacions de les persones que formen part de la societat de manera igualitària, justa i equilibrada.
El motiu del 2023: superar barreres i desbloquejar oportunitats per a la justícia social
D’ençà que cada any la celebració d’aquesta jornada es commemora entorn un tema concret, aquest any 2023 aquest és “superar barreres i desbloquejar oportunitats per a la justícia social”.
Aquest lema convida els governs a la reflexió sobre les mesures necessàries per enfortir el contracte social que s’ha vist amenaçat per l’augment dels conflictes, les desigualtats i les crisis, i impulsar mesures que afavoreixin combatre una major distribució de la riquesa i l’erradicació de la pobresa.
Moviment d’Esquerres de Catalunya, en aquesta diada i cada dia, convidem tots els governs (local, català, estatal i europeu…) a reflexionar entorn els factors que posen en perill la pau social. Apel·lem a la necessitat d’intervenció i regulació, o versus mantenir-se al marge i permetre l’augment de les desigualtats i una societat cada vegada més polaritzada entre rics i pobres: les puges abusives que s’han disparat i patim la ciutadania, dels preus de l’energia, de l’habitatge, dels interessos bancaris; de la manca de polítiques que combatin de forma real la bretxa de gènere i les desigualtats estructurals que patim les dones per raó de sexe; de la segregació escolar i desigualtat que encara existeix al sistema educatiu; del desmantellament i precarització del sistema de salut i el reforç i aprofitament del sistema privat; de la manca de suports reals que compta el sistema d’atenció a la gent gran i de la dependència, sistemes cada vegada més fràgils, que impacten de ple en la construcció de la igualtat, sistemes que han de garantir l’accés a serveis i béns bàsics de la gent de classe treballadora, la gent que més necessita polítiques públiques fortes per no quedar enrere i als que cal garantir els seus drets fonamentals.
Treballadora Social. Membre de la Coordinadora Nacional de Moviment d’Esquerres de Catalunya

