
ERC-MES Girona vol que la ciutat declari a Felip VI 'persona non grata'
El grup municipal d’ERC-MES Girona a l’Ajuntament de Girona ha anunciat avui que al proper Ple municipal del mes de juliol presentarà una moció per a declarar al Rei Felip VI “persona non grata”. Segons la portaveu d’ERC-MES Girona i cap de l’oposició, Maria Mercè Roca, “la institució monàrquica ha anat perdent prestigi amb el pas dels anys al nostre país i a la nostra ciutat”, i ha afegit que la monarquia “és obertament contrària als anhels de canvi que han manifestat els veïns i veïnes de Girona en les darreres conteses electorals”. Un exemple d’això, ha assegurat, són les declaracions de Felip VI aquesta setmana al Congrés dels Diputats en motiu del 40è aniversari de la Democràcia espanyola, “on es va pronunciar novament en contra de la voluntat d’autodeterminació del poble català”.
La cap de l’oposició també ha manifestat el seu rebuig a que “una monarquia imposada pel dictador hagi condecorat a un exministre franquista perseguit per la justícia internacional per crims contra la humanitat”, en referència a Rodolfo Martín Villa, que fou homenatjat al Congrés dels Diputats com a membre de les Corts constituents l’any 1977. En contraposició a això, ha fet notar Roca, “el Parlament de Catalunya ha anul·lat els Consells de Guerra sumaríssims perpetrats per la dictadura”. En aquest sentit, la portaveu d’ERC-MES Girona s’ha mostrat convençuda que “una majoria de gironins i gironines se senten més propers a les accions del Parlament català i se sentiran plenament representats per la nostra iniciativa de declarar al Rei persona non grata”.
El Rei a Girona
Aquesta polèmica se situa en el context de l’acte de la Fundació Princesa de Girona a la ciutat, amb la presència dels monarques. Maria Mercè Roca ha declarat que “el Rei no és benvingut a Girona”, i és que fa poc més d’un any el Ple de la ciutat va aprovar una moció en què es manifestava que “el títol Princesa de Girona no representa a la ciutat”. En la mateixa moció també es condicionava la participació de l’Ajuntament de Girona als actes de la Fundació Princesa de Girona a un canvi de nom de la mateixa. “Novament la sociovergència ha incomplert la moció i participarà dels actes de la Fundació Princesa de Girona a la ciutat”, ha denunciat.
La coalició ERC-MES Girona ha volgut recordar que la Fundació Princesa de Girona “és una entitat privada que duu a terme una tasca a la ciutat i al conjunt de la demarcació que no té cap relació amb la institució monàrquica i els valors que encarna”, i han insistit que la moció que es va aprovar “no va en contra de la tasca de la Fundació Princesa de Girona, sinó de la utilització que se’n fa com a eina de propaganda per a la monarquia espanyola”.
Per últim, Roca ha explicat que ja hi ha quatre municipis catalans que han declarat a Felip VI “persona non grata”: Breda, Arenys de Munt, Torelló i Premià de Mar.
