
Feliç dia de Sant Jordi 2022
Feliç dia a les princeses
que volen muntar a cavall
que no esperen avorridament ser salvades
i que es mengen a queixalades
la rosa de massapà!
Feliç dia a tots els cavallers que saben més
i volen més que tacar-se de sang,
que són creatius i nobles amb si mateixos
i que es deixen salvar quan els fa falta!
Feliç dia a tots els dracs que lluiten
per trobar el seu lloc al món, que repten
els prejudicis del seu entorn
per a descobrir-se i oferir tot el que duen dins!
Feliç dia a totes les persones
que gaudint de qui són i d’on venen
segueixen obertes a pensar
-en gran i en veu alta-
el lloc cap a on volen anar!
Felicitem la diada de Sant Jordi, la nostra diada literària per excel·lència, amb aquest entranyable poema de Joana Raspall. Reivindicant el paper d’una dona alliberada, gens submisa, desimbolta, en plenitud de drets. Parlant d’uns cavallers emprenedors, comprensius i generosos. Fruint d’uns dracs sense prejudicis, voluntariosos i servicials. Clamant per un pensament lliure amb persones que se saben sàvies, que s’accepten i que caminen decidides, valentes i amb força vers els seus objectius, que esquiven els obstacles i cavalquen complaents i amb ganes de gaudir d’un món just i en pau. Contemplant les roses vermelloses acompanyades d’espigues de blat, que evoquen l’amor intens, el fruit de la vida, les enceses postes de sol, l’olor penetrant.
Felicitem una diada que ens convida a posar en valor la nostra cultura, la nostra parla, les nostres tradicions. Celebrem-la reivindicant la nostra llengua, la immersió lingüística a les escoles, la utilització del nostre idioma arreu. Reclamant el català al cinema, als llibres, a les xarxes socials, als restaurants, a l’esport, als tràmits administratius, als jutjats, a les plataformes digitals. Defensant els nostres mots amb estima i admiració; proclamant als quatre vents, tot recitant a Joana Raspall:
Estimo les lletres
que formen els mots,
els llavis que els diuen.
I el cor que els entén…
perquè als mots
hi ha l’ànima de tota la gent!
En un dia com avui, de carrers plens de llibres i roses, de trobades i manifestacions literàries, d’exaltació de les lletres i la cultura, de reivindicació de la nostra parla, de veneració per a tots els que ens han fet gaudir i vibrar amb els seus escrits en forma de poesia, de relat, de novel·la, de conte, de faula, de cançó, de cinema; Moviment d’Esquerres volem recordar una bella descripció del nostre territori, lletra de la bonica sardana La Puntaire de Lluís Badosa, tot desitjant que ara i sempre podem gaudir del plaer que ens proporcionen els llibres, la cultura, les tradicions i de l’encís d’una diada tan nostrada.
És la terra més galana que en el món hi ha
Catalunya de la plana fins a l’Empordà.
Un paradís em semblen ses conreus
des de l’Ebre als Pirineus.
Au doncs fills de Catalunya doneu-vos les mans
i ben units com a germans
tant en temps de pau com en la guerra
des del mar fins a la serra
enlairem els nostres cants.
Que l’enlairament d’aquests cants serveixi per aclamar ben fort: Visca la diada de Sant Jordi, visca la Cultura Catalana, visca la nostra terra i tota la gent que hi viu.
Teresa Garcia i Recasens
Coordinadora general adjunta de Moviment d’Esquerres

