Close

"Fi de curs escolar" l'Apunt Setmanal de Dolors Collell, presidenta del Consell de NECat

[spacer]

Aquesta setmana hem acabat les classes a tots els centres docents de Catalunya i ara ens tocarà als docents tancar el curs i preparar i organitzar el curs vinent.  Em ve de gust fer algunes reflexions sobre l’educació.

Em centraré en la cohesió social que vol dir el necessari i imprescindible progrés de tot l’alumnat sigui quin sigui el seu origen, classe social, capacitats… La realitat escolar de Catalunya és complexa però és evident que si volem avançar cap a una societat més justa i igualitària, l’educació és una peça fonamental, troncal. Les nostres aules han experimentat en els darrers anys grans canvis, els mateixos que s’esdevenien a la societat: l’entrada a l’era digital, l’arribada massiva de nou alumnat procedent d’altres cultures i la generalització de l’educació obligatòria fins als setze anys.

Les expectatives d’èxit o fracàs escolar d’un alumne depenen en bona mesura del nivell d’estudis dels progenitors i també del nivell econòmic, però alguns estudis pedagògics recents afegeixen nous elements. En alumnat d’entorn molt desfavorit o mancat d’estímuls, el paper docent es torna a mostrar com a clau en el procés de l’aprenentatge. Gregorio Luri ens parla de la necessitat de creure en les seves possibilitats: un alumne aprendrà si nosaltres creiem que pot avançar. La tasca docent ha de saber posar en valor el potencial de cada estudiant i fer-lo emergir generant en l’alumne la confiança en les seves possibilitats. Si sents que confien en tu, et superes per merèixer-ho. Per això és tan important  l’emoció en el fet d’aprendre. Tots tenim records emocionals que ens han esperonat o bé que ens han frustrat en el procés d’aprenentatge:  L’emoció és imprescindible per aprendre. Es recorda allò que se sent i això es converteix en experiència (David  Brierley, professor i formador). Vet aquí la responsabilitat que tenim els docents a les nostres mans i que només depèn de nosaltres. L’exigència de responsabilitats a l’administració i la denúncia a la política de retallades no ens eximeix del nostre deure professional i del nostre compromís amb la tasca que ens ha encomanat la societat: l’educació dels infants i adolescents.

Els reptes que afrontem a l’educació només es poden assolir amb canvis estructurals. La institució escolar encara va a remolc dels models que posen l’accent en la conservació i repetició del passat, però les noves maneres d’educar emergeixen amb força als centres docents que treballem per canviar la manera d’ensenyar: amb el treball cooperatiu i per projectes, donant espai a la creativitat individual i a la intel·ligència emocional, amb l’accés generalitzat a les tecnologies del coneixement aplicades a l’aprenentatge… És important no posar el focus en la sanció ni fomentar la por a l’error. Aquest canvi no vindrà des de dalt. Com tots els canvis que apunta el segle XXI, les revolucions arribaran des de baix: professorat  amb ganes de fer les coses d’una altra manera, famílies disposades a dedicar temps als seus fills, sense protegir-los, polítics que surtin dels despatxos i vagin a veure què passa a les aules, sindicats que no repeteixin les consignes de protecció a l’statu quo de la funció docent, i finalment: consciència ciutadana i acció decidida de corresponsabilitat.

Vull aprofitar aquestes ratlles per posar en valor la feina callada, diària i constant de la immensa majoria del col·lectiu docent que s’ocupa i es preocupa pel futur del nostre país.

Dolors Collell

Professora de secundària

 

One Response to “Fi de curs escolar” l’Apunt Setmanal de Dolors Collell, presidenta del Consell de NECat

  1. Marina

    Hi estic d’acord amb tu Dolors. No es cohesiò però, es inclusiò social. Un model educatiu on es respecta la individualitat i la diversitat. On es potencien les capacitats personals per crèixer i es promou la col.laboració, la participació i s’acompanya als infants i joves i a les seves famílies en la tasca educativa per acabar sent ciutadans lliures i vinculats al món. Queda molt per fer però hi confio molt en els docents que treballen cada dia silenciosament, com tù, per la qualitat de l’educaciò a casa nostra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *