
Intervencions de Roger Torrent i Germà Bel al Ple del Parlament. MES, Moviment d'Esquerres les subscriu
Roger Torrent: “El govern de l’Estat utilitza el TC per anar contra els catalans i tombar lleis que ajuden la gent”
El diputat de JxSí lamenta que, amb les 30 lleis catalanes que el TC ha tombat, la Generalitat hagi deixat d’ingressar més de 700 milions d’euros, que equivalen a tres plans de xoc.
Roger Torrent ha interpel·lat aquest dijous el Govern sobre la judicialització de la política, després de constatar que, en els últims anys, el Tribunal Constitucional ha tombat una trentena de lleis sorgides del Parlament de Catalunya. “Si l’Estat espanyol fos una democràcia a la britànica o la canadenca, la qüestió catalana es portaria a les urnes i no als tribunals. Però com que és una democràcia low cost, les qüestions polítiques es dirimeixen en l’àmbit jurídic”, ha lamentat Torrent, recordant que el govern espanyol instrumentalitza tribunals i jutges per anar en contra de les “legítimes, democràtiques i majoritàries” aspiracions del poble de Catalunya, expressades a les urnes el 27S. “El govern de l’Estat utilitza el TC per anar contra els catalans i tombar lleis que ajuden la gent”, ha declarat.
Torrent ha enumerat tres elements que demostren la baixa qualitat de la democràcia espanyola: la capacitat del govern espanyol de reduir a la mínima expressió la separació de poders, confonent els rols de l’executiu i de l’àmbit judicial; una concepció que la democràcia no es basa en la voluntat popular, i per tant la legitimitat ciutadana, sinó en la llei i la legalitat; i una tendència a resoldre al Tribunal Constitucional qüestions polítiques.
“En els últims anys, el TC ha tombat una trentena de lleis i disposicions d’aquest Parlament. Una trentena de vegades, el govern espanyol ha tancat la porta a la sobirania d’aquest Parlament. Una trentena de vegades ens han tret les eines que havíem creat per ajudar la nostra gent”, ha explicat, fent referència als dos paquets de lleis que han estat anul·lats: d’una banda, lleis que tenien la voluntat d’assegurar drets bàsics, com la igualtat entre homes i dones, o la lluita contra la pobresa energètica; i de l’altra, eines per intentar millorar les finances de la Generalitat, com l’impost als dipòsits bancaris o als pisos buits.
En la resposta a la interpel·lació de Torrent, el conseller de Justícia, Carles Mundó, ha dit: “El TC és un àrbitre que sempre porta la samarreta de l’altre equip: el que fan 135 diputats ho desfan 12 jutges del TC”.
Germà Bel: “La inversió directa ve perquè des de Catalunya es pot comerciar”
Bel ha interpel·lat el conseller d’Empresa i Coneixement Jordi Baiget sobre les polítiques del Govern pel que fa a la captació d’inversió estrangera, i ha afirmat que “la inversió estrangera directa no ve perquè si i ha afegit que “ve perquè des de Catalunya es pot comerciar”. Segons el diputat “el comerç exterior ens serveix per aportar recursos des de fora per poder crear llocs de treball de qualitat amb salaris reals com els del nord d’Europa”.
Per Bel “la riquesa la creen les persones però els governs hi poden ajudar mitjançant l’educació del seu capital humà, més i millors infraestructures i ajudant a la creació d’empreses”. Sobre aquest darrer punt, el diputat ha lamentat que “som líders en reglamentació per a les empreses a l’hora d’obrir negocis i en requerir molts dies per a obrir-los”.
Germà Bel ha explicat que per poder tirar endavant aquestes accions cal finançament ” i si no n’hi ha prou a casa nostra s’ha d’atraure”. En aquest sentit, el diputat ha recordat que “el 2015, Catalunya va ser la tercera regió europea en inversió estrangera directa, la de veritat, la que arriba a planta” i ha afegit que “segons el Financial Times, Catalunya és la millor regió europea del sud per invertir el 2016-2017”. Pel que fa a aquesta qüestió, Bel s’ha fet ressò d’unes dades que afirmen que “el percentatge d’exportacions catalanes dirigides a la resta del món que no és Espanya són del 62%, i les dirigides a la resta d’Espanya, d’un 37%” i ha afirmat que “aquesta és una molt bona notícia que hauria de celebrar tothom a banda del debat independentista perquè diversificar riscos és una bona pràctica. Anem bé”, ha reblat.
