
La joia de la Corona
Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de MES, Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat a La Vanguardia el 25 d’abril de 2021.
Uns serveis públics de qualitat són essencials en un estat modern democràtic. Al llarg de la nostra vida, el més usat acostumen a ser els serveis sanitaris per prevenir i curar malalties o lesions físiques. Podríem dir que és la joia de la corona dels serveis públics.
La salut és una de les coses que més ens importa. La salut al món ha progressat enormement gràcies a una higiene més gran, millors sistemes sanitaris, hàbits alimentaris més saludables i avenços científics i tecnològics, als quals s’han sumat professionals sanitaris més preparats i motivats.
Catalunya té un bon sistema sanitari. Durant molts anys va liderar l’estudi i la innovació al camp de la salut. Però amb les retallades i l’infrafinançament ha deixat de ser capdavantera. Amb la crisi de la covid-19 s’ha demostrat la qualitat humana i professional de tot el personal que ha mantingut operatiu el sistema en unes condicions molt adverses.
Ja abans de la pandèmia hi havia mancances notòries al sistema sanitari. Les retallades de finançament des de la crisi financera de 2008 han portat a un empitjorament i a un creixent malestar, tant entre els professionals com en els pacients.
Un informe d’experts sol·licitat per la Generalitat sobre el sistema públic de salut identifica 30 mesures necessàries per enfortir el sistema. Entre d’altres, apunta modernitzar les instal·lacions i equipaments que han quedat obsolets, potenciar l’atenció primària, augmentar les plantilles, millorar les condicions laborals, incrementar la inversió en recerca, incorporar la transició digital amb relació als pacients i en l’ús de la telemedicina, el desplegament de l’Agència de Salut a Catalunya, etc. També es demana que hi hagi un model integrat d’atenció sanitària, atenció social i millora de la dependència. Com a síntesi, el model actual està centrat en la malaltia i cal centrar-lo en la salut.
Hem de posar al dia i millorar el sistema sanitari. Tenim l’obligació moral de fer-ho pels 20.000 morts ocasionats per la pandèmia, i per la generositat del personal sanitari que tant ha hagut de lluitar, però també per l’egoisme del fet que tots en som usuaris.
Catalunya ha de poder dedicar a la salut 5.000 milions d’euros més en cinc anys per situar-nos al nivell dels països de la UE. Però mentre aquests recursos no arriben, s’hauria de poder comptar amb un finançament per persona semblant al que tenen els ciutadans del País Basc, 1753 euros per persona, mentre que a Catalunya és de 1432 euros. Si Catalunya tingués la sobirania fiscal que té el País Basc, ingressaria 2.300 milions d’euros més. Una font de recursos pot provenir dels 70.000 milions que la UE dóna gratuïtament a Espanya, en una mostra magnífica de solidaritat europea. Si volem que la sanitat sigui la joia de la corona l’hem de dotar dels recursos que necessita.
Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

