
MES, Moviment d’Esquerres es suma a la manifestació contra el PHN
MES, Moviment d’Esquerres serà a Amposta el proper diumenge a la manifestació contra el Pla Hidrològic de la Conca de l’Ebre. Volem posar de manifest que el Pla de Conca aprovat el passat 19 de gener pel govern de Madrid:
- És un nou atac del govern central contra Catalunya, fet per un govern del PP en funcions que no té prou majoria per dur-lo a terme, que mata definitivament el Delta i hipoteca la gestió de l’aigua a un futur govern.
- El nostre rebuig s’afegeix al de tres comunitats autònomes que rega el riu Ebre: el País Basc, Navarra i el País Valencià.
- Vulnera la directiva marc europea 000/60/CE per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en la política d’aigües i totes les polítiques que està duent a terme la comissió europea de reserva dels ecosistemes naturals. Per això demanem a la Comissió de Medi Ambient europea que vetlli per l’adequació i el compliment del Pla Hidrològic de Conca de l’Ebre a les directives europees d’Aigua, Aus i Hàbitats.
- No garanteix els cabals ambientals mínims indispensables (-fins i tot queda per sota de la proposta del govern d’Aznar de transvasament!-) perquè el Delta pugui mantenir el seu ecosistema i, en comptes de minorar els problemes del Delta amb la qualitat de l’aigua i la subsidència, amb les plagues i la salinització, posa en perill en un futur immediat la sostenibilitat del delta. Les conseqüències de l’aplicació d’aquest pla, poden ser irreversibles.
- El govern pretén contraposar interessos dels regants contra els ecologistes, quan en cap cas aquesta és la lluita; no hi ha conflicte d’interessos entre els recurs hídrics i els recursos ambientals i ecològics a Catalunya, doncs amb la inversió que es pretén dur a terme per a nous regs (que no aclareix on van, ni com i que en cap cas està justificada), hauria d’anar inclosa una partida per a una millor gestió de l’aigua, la modernització i la inversió en polítiques de cultiu i regadiu més sostenibles per a tots.
- En una Catalunya sobirana l’Agència Catalana de l’Aigua hauria de poder assumir les plenes competències i, per protegir la plena sobirania dels recursos, hauria de fer-se càrrec d’establir acords per a la gestió i els usos del riu Ebre, en la línia d’altres acords europeus sobre conques compartides. Una Catalunya que, com a Estat modern, es compromet amb els reptes europeus garantint el bon estat ecològic i químic de totes les aigües (rius, llacs, aqüífers i costa), sent autosuficient amb l’aigua de què es disposa i internalitzant-ne els costos.
- Lo riu és vida, i no estem disposats a què sota un fals debat dels interessos econòmics es deixi d’invertir en la modernització del territori i en la garantia d’aigua per a tot el cicle.
Per això, el 7 de febrer serem a Amposta denunciant que aquest no és el nostre Pla i que la Catalunya sencera denuncia que no volem més atacs d’un govern en funcions del PP als nostres rius, al nostre territori ni a la nostra gent.
