
MES Sant Adrià: El Pla de Desenvolupament Urbà del Front Litoral-Tres Xemeneies
El HUB digital de Sant Adrià de Besòs es va presentar en públic aquest el divendres 23 de setembre. És evidentment un projecte de futur. Com tot el que engloba el voltant de les 3 Xemeneies.
Un HUB que ha relegat un altre: el la Pau, Sostenibilitat i Coneixement, que fins fa uns mesos era el projecte estrella de la zona. Però és clar, al contrari que el HUB audiovisual, aquest altre segurament ens costaria molts diners… oi?
En els propers anys veurem si totes les promeses que estan sobre la taula es queden en un brindis al sol o bé s’assoleix la transformació real dels voltants de l’antiga central tèrmica i la desembocadura del Besòs (a mode d’exemple, recordem la declaració de compromisos de Front Marítim i els seus 5m de trasllat de la subestació elèctrica, compromís vigent fins el març de 2023).
Però no ens confonguem, el que avui aquí aprovem és un projecte urbanístic en un dels últims espais disponibles en l’Àrea Metropolitana.
Els convido a fer un exercici: els demano que tanquin els ulls i es traslladin a la Torre Baró, al capdamunt de la muntanya, i observin el litoral, les 3 xemeneies de fons. Podran observar amb molta més claredat el que avui es farà en aquesta sala de plens, què és el que votarem.
Un dels últims espais metropolità disponible i, per tant, havia de respondre a les necessitats que van més enllà de les necessitats locals, aportant a aquesta zona del litoral, degrada per la contaminació i amenaçada pel perill d’inundacions que ens augura el canvi climàtic, un gran espai verd i una regeneració i obertura de Sant Adrià a la seva platja.
En clau local també hem de pensar en els estius mes càlids que s’aproximen, el canvi climàtic, la desforestació, el maó i ciment que no afavoreixen gens tota la situació. Hem d’ajudar a minvar la transició, ara aquest espai podria ser exemple, oi? Projectant-lo d’una manera o altra, més verd, amb més oxigen, més reforestació, més arbrat, plaques fotovoltaiques, economia circular, etc.
Si ens creiem de veritat que volem una societat igualitària, doncs també passa per aquí: una societat igualitària és capaç d’encarar i generar projectes col·lectius més eficients. I aquí rau el desafiament.
Al contrari, aquest PDU (Pla de Desenvolupament Urbà) ens planteja la creació d’un nou barri-pantalla d’esquena a un altre ja existent:
- Un barri pantalla, amb blocs d’una important alçada.
- Un augment considerable de la població del propi barri i de la ciutat, 1900 habitatges, ara 100 menys. Pensin en la densitat del propi barri: parlem d’un 15 % de la població actual de Sant Adrià.
- Un nou barri separat per la barrera del ferrocarril, sense definició dels equipaments i amb una zona verda inferior a la que gaudeix el barri de La Catalana.
Creiem, doncs, que aquest PDU no respon a les necessitats de la metròpoli, sinó als interessos dels principals propietaris dels terrenys. Les suposades millores introduïdes aquests últims dies no són més que de cara a la galeria i aparentar que són una resposta a les peticions dels ajuntaments de Barcelona i Badalona que per suposat no estan representats en aquest Ple. O sí ? Però que no responen a la visió que tenen els veïns i veïnes del municipi.
Repassant les primeres reunions organitzades per la Plataforma 3 X, a l’Ateneu Adrianenc, ens han portat fins aquí, on ja s’han incorporat més veïns, més entitats, més plataformes, per tant la veu es va eixamplant.

Veïns i veïnes de Sant Adrià oposant-se al PDU del Front Litoral durant el Ple que havia d’aprovar el Pla.
Des de llavors tot un llarg periple en tot aquest camí, amb la mateixa sensació de sempre: la pressa.
- Les excursions pel territori, un nombre determinat de veïns, res obert, tot molt tancat i les presses.
- Processos de participació i taules de treball, qui participaria i com i les presses.
- La presentació a la ciutadania que mai s’ha fet el retorn i las presses, sempre las presses i les pressions.
- Per ni anomenar la contesta al·legacions, els acords d’última hora, les informacions sempre una mica abans … i les presses, sempre les presses.
- Tot un seguit d’actuacions al llarg d’aquest anys que ens fan dir allò de “las presses, males conselleres”.
Entenem que és un projecte metropolità, però aquest equip de govern no ha vetllat pels interessos dels Adrianencs; no ha aprofitat ni tan sols les ocasions per fer extensiva i positiva la ciutat de Sant Adrià. I en projectes com aquest, el nom de la nostra ciutat ha de quedar ben clar davant dels nous inversors i altres administracions.
Ha de ser el nostre orgull, és la marca, Sra alcaldessa.
Lamentablement, nosaltres no podem dir que ens fa molta il·lusió aquest projecte, com diu vostè, alcaldessa, o algun altre membre de l’oposició sobre el HUB audiovisual, per exemple.
A nosaltres ens fa una certa prevenció si ens fixem en el resultat del Pla de Transformació de La Mina.
Un fracàs que s’ha d’admetre.
No ha funcionat, molts anys després estem pitjor.
I sincerament, no crec que totes les administracions vagin de la mà de forma conjunta amb el mateix interès.
I de forma singularitzada, també manifestem que no volem el mateix pel barri de Sant Joan.
Moltes gràcies.
*Intervenció de la regidora de MES Sant Adrià al ple de l’Ajuntament. 27 de setembre de 2022.
Isa Marcuello
Regidora de MES Sant Adrià de Besòs


