
Moviment d'Esquerres celebra la investidura del president de la Generalitat
Moviment d’Esquerres (MES)–partit dels socialistes sobiranistes, present en els municipis i integrat en la candidatura d’ERC-CatSí– felicitem el nou president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, i en aquesta nova etapa que empren Catalunya, volem expressar que:
- Celebrem que finalment tinguem un president de la Generalitat, que permeti suspendre el 155 i recuperar les institucions catalanes. Aquesta era la màxima prioritat, la urgència principal que teníem com a país a curt termini.
- Els i les socialistes hem treballat sempre per la unitat civil del poble de Catalunya, un país plural i divers, on totes les seves persones han de ser considerades ciutadans de primera. Agraïm les disculpes sobre la polèmica dels tuïts i també volem afegir que, malgrat que la nostra concepció de la nació és segurament diferent a la de Quim Torra, no podem acceptar la banalització del feixisme i del racisme que han practicat alguns dels seus crítics en aquests darrers dies.
- Catalunya necessita un govern efectiu i operatiu, que encapçali una nova etapa de transformació. Perquè construir la República és revertir el 155, alliberar els presos i exiliats polítics, restituir el Govern de Catalunya i posar en marxa el procés constituent, un ampli diàleg col·lectiu que permeti reduir les distàncies que s’han produït dins la societat catalana i que enforteixi la seva cohesió social. Però construir República també vol dir ajudar als ciutadans i ciutadanes a tirar endavant en el seu dia a dia perquè les seves condicions de vida siguin les òptimes. Perquè només si una República és útil per la seva gent té sentit.
- Per això, cal que les polítiques de cohesió social tinguin un paper determinant en aquesta nova etapa. I en aquest sentit, valorem molt positivament que el nou president tingui com a màxima prioritat recuperar les lleis avui suspeses pel Tribunal Constitucional com són la llei contra la pobresa energètica, la d’emergència habitacional contra els desnonaments o la d’igualtat entre homes i dones, entre altres.
- No entenem aquesta situació com una crisi humanitària, però sí com una crisi social i política d’Estat, atès que segueix de forma persistent negant Catalunya com a subjecte polític i amb dret a decidir el seu futur. En aquest sentit, considerem que cal donar resposta política a tots els ciutadans i ciutadanes a través del diàleg, com ha proposat el nou president de la Generalitat, atès que és la millor via per aconseguir-ho.
- Però aquest diàleg no es pot donar en plenes condicions si tenim presos i exiliats polítics. Per això, reclamem la llibertat immediata dels presos polítics com a condició indispensable per emprendre aquest debat.
- Totes les forces i persones que ens reclamem en el socialisme sobiranista col·laborarem en l’obertura d’aquest temps de debat col·lectiu i sobre quina és la millor manera per incidir amb les nostres propostes i projectes: d’esquerres, no-nacionalistes, republicanes i partidàries d’una República moderna, europea i avançada.
