
No deu ser que el sistema no funciona?
Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de MES, Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat a La Vanguardia el 6 de juny de 2021.
A final d’any, als països avançats, la gran majoria de la població estarà vacunada i la pandèmia sanitària estarà controlada. No serà així amb els estralls econòmics, socials i psíquics que haurà produït.
Per pal·liar-ne les conseqüències, les autoritats monetàries i els bancs centrals han facilitat als governs un finançament sense límit, que ha generat un enorme dèficit públic i un fort augment del deute. És una repetició a gran escala de les mesures keynesianes preses per evitar el col·lapse financer durant la crisi de 2009. Keynes deia que, un cop l’economia es recuperés, es reduiria l’endeutament de manera que es tornaria a l’equilibri econòmic.
No ha estat així. En el període de 2009 al 2019, any anterior a la crisi de la covid, el creixement econòmic als Estats Units va ser entorn del 2,5% anual, però el deute públic va augmentar del 82% al 106% del PIB. Un cas semblant el tenim a l’Eurozona. En els deu anys esmentats, l’economia va créixer entorn de l’1,5% anual del PIB, i el deute va augmentar del 62% al 84,1% de PIB.
Sembla que l’economia només creix si està dopada amb més endeutament. ¿No deu ser que el sistema econòmic neoliberal actual, que es basa en la precarietat laboral i social, l’endeutament, un interès poper a zero, l’especulació i en un creixent augment de la desigualtat, no funciona? ¿No deu ser que el sistema actual no permet generar suficient demanda agregada per fer que l’economia creixi de forma sostenible?
L’any 2020 la crisi sanitària ha trobat els bancs centrals i els governs molt endeutats. Malgrat això, per rellançar novament l’economia han hagut d’injectar al mercat enormes xifres d’ajuts financers. Als Estats Units, de moment, ja superen l’astronòmica xifra de 4,2 bilions de dòlars i hi ha plans perquè que segueixi augmentant. A la UE s’ha aprovat el programa Next Generation de 750.000 milions d’euros. L’any 2020 s’ha produït la injecció de crèdit al sistema monetari més gran de la història de la humanitat.
No hi ha dubte que aquests impressionants paquets financers portaran el creixement econòmic. Però l’endeutament no es podrà seguir inflant fins a l’infinit. On és el límit del deute públic? Què passarà quan s’hagi de tornar a l’equilibri econòmic? Segons l’Institut de Finances Internacionals (IIF), el deute públic i privat mundial ha arribat al màxim històric de 289 bilions de dòlars, el 360% del PIB mundial.
Durant la crisi financera de 2008 ja es va afirmar que calia “refundar el capitalisme”, però tot va quedar en paraules buides. No hi ha dubte que en algun moment s’haurà de tornar, de forma gradual i assenyada, a l’equilibri econòmic; i si es vol evitar el col·lapse i tenir un creixement econòmic sostenible, s’haurà de “refundar” profundament el sistema econòmic actual. Esperem que aquesta vegada es passi de les paraules als fets.
Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

