Close

Nota editorial: Un projecte molt viu, 85 anys després

Avui celebrem el 85è aniversari de la proclamació de la segona república espanyola.

Va ser, sense dubte el moment més reeixit en l’intent d’establir a l’estat espanyol una vertadera democràcia que aportés igualtat i justícia entre tots els ciutadans.

Malauradament, com sempre en la història d’aquest país, forces molt importants que representaven els interessos dels és poderosos es van unir per fer fracassar aquest projectes de país. Com que no ho van aconseguir per les vies constitucionals van buscar el protagonisme de l’exèrcit provocant la sagnant guerra civil.

Per fortuna, el país travessa des de fa diverses dècades un període de pau. Però una part important de la ciutadania no se sent reflectida en l’actual situació. La transició va respondre a un pacte elits i no a un acord ampli de la ciutadania. I això, passats els anys es nota, sobretot en dues coses; una situació econòmica i social que només beneficia a uns quants, i un model d’estat que, al menys pel que fa a Catalunya, ha quedat desfasat i probablement trencat.

Tot això està passant amb la impassibilitat de la monarquia. Si alguns pensaven que aquesta institució podia ser àrbitre en la cerca de la igualtat i d’un model d’estat que satisfés els catalans, cal dir que, fins al moment, han quedat decebuts.

Per això, en un dia com avui 85 anys després d’aquell 14 d’abril, la idea de república pren força unida un alè d’esperança.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *