
OPINIÓ: "La necessitat de crear un marc de confort de cara a l’1 d’octubre"
Article d’opinió d‘Abel Miravet, representant de MES Alella i responsable de coordinació de MES Maresme-Vallès Oriental
Estem a un sospir de què el poble de Catalunya faci ús de l’acte més gran de sobirania que pot fer un poble, el de votar en un Referèndum per decidir el seu destí polític i posició al món. Haurem de reconèixer que no pocs han estat els entrebancs fins arribar a aquesta data final i que ha d’obrir un procés constituent per construir la nova República Catalana en cas de guanyar el SÍ. Però no passem per alt que tant l’immobilisme espanyol envers les reivindicacions de Catalunya, el frontisme passiu, la negativa de l’Estat espanyol a negociar una sortida pactada i la seva nul·la eficàcia per desactivar-ho ens han portat a tots a un atzucac de difícil previsió.
Per aconseguir una culminació exitosa del procés que ha d’arribar després de votar, té un parell de reptes importants. Per una banda la necessària mobilització del NO com ha peça imprescindible per donar més legitimitat a la victòria del SÍ -en aquest punt sóc del parer que un vot del NO fa augmentar exponencialment la legitimitat dels vots del SÍ- (quedi clar que legalment tots els vots tenen el mateix pes)…
Per altre banda, per aconseguir que el NO es mobilitzi ens convida a tots a crear un espai de confort on se sentin incentivats i interpel·lats a participar-hi, tot i que ser conscientment que pot semblar una contradicció per algú com jo que farà campanya pel SÍ, i que fins i tot, algú podria titllar aquest plantejament de polèmic. Potser (perquè no hi hagin mals entesos) exposant un exemple més tangible com fer servir l’analogia del combat de boxa sense oponent seria per a mi de prou pes per donar sentit a la necessitat que tenim de mobilitzar el NO…
Tinc la ferma creença que la ciutadania catalana hauria de tenir present que votar SÍ en el Referèndum és un acte de valentia política ja que es seguir un camí al desconegut, on els entrebancs i els dubtes es faran molt presents. Però també hem de tenir clar que votar NO és un acte revolucionari, atès que votar NO és la millor opció per fer front al Govern de PP, a un PSOE en decadència i, com no, dir prou a un sistema ancorat en la transitorietat ja fa massa temps i que li convé un canvi profund en totes les seves estructures.
La victòria del SÍ i el procés constituent de la nova República Catalana que se’n derivi serà del tot positiu per Espanya i potser és l’empenta que ha d’assentar les bases d’una futura República Espanyola i la seva reformulació política.
