Close
Alfons Palacios, president de MES

OPINIÓ: Una campanya que marca el camí per redefinir el nostre projecte polític

Aquesta campanya municipal ens ha de servir per fer un balanç en profunditat i honest d’on som i cap a on hem de dirigir la nostra acció política en els propers mesos i anys i com ens hem d’organitzar. En parlarem i debatrem a la propera Assemblea.

Una primera anàlisi és que aquestes eleccions municipals han estat força diferents de les de 2015:

– Primer, per la situació totalment excepcional que vivim a Catalunya, amb presos i preses polítiques i exiliats i exiliades, i en una conjuntura marcada per les conseqüències del referèndum de l’1-O i la seva gestió actual. Els programes, el discurs polític i també la presentació de candidatures lligades al Procés han fet que aquestes eleccions hagin estat una mica menys municipals i més en clau de país.

– Segon, per la coincidència de les municipals amb un cicle d’eleccions d’àmbit estatal i europeu, on la situació catalana ha estat totalment protagonista en el debat entre les forces estatals. La coincidència d’eleccions ha fet augmentar la participació en clau de confrontació ideològica estatal, relegant una mica el debat exclusivament de gestió i política local i dificultant a les formacions petites l’accés als plens municipals.

– Tercer, perquè el moment actual de Moviment d’Esquerres és diferent del de fa quatre anys.

Aquests condicionaments han fet que la campanya hagi estat especialment complexa per a formacions amb un fort component municipalista com la nostra, que centra el debat ideològic en com construir Catalunya des de les nostres ciutats i pobles. I complexa, també, per la dificultat de definir perfil propi en una situació molt dividida en dos grans blocs a causa de la conjuntura política del país.

Hem de felicitar tots els companys i companyes per aquesta magnífica campanya perquè crec que, en el context en què ens trobem, som en una situació, com a mínim, equiparable a la de 2015 amb els condicionants que comentava abans. La situació ens consolida i els resultats els hem de considerar bons.

Una quarantena llarga de regidors i regidores de MES o de candidatures de MES i MES-UPM, regidors a Tarragona, Lleida i Girona capital -els dos primers tinents d’alcalde en els nous governs municipals- i amb quatre candidatures que ens han permès obtenir l’alcaldia i una presidència d’EMD, és més del que poden presumir alguns partits d’àmbit estatal a Catalunya. També hem aconseguit 2 consellers comarcals. Hem de posar-ho en valor.

A més és important també comentar que, de la cinquantena dels municipis on ens hem presentat, dinou eren llocs on no havíem concorregut el 2015, on hem estat un nou referent per a dones i homes d’esquerra que volien presentar candidatures municipals en projectes polítics nous, que no obeeixen a plantejaments clàssics de partit.

Què hi ha de comú en les 48 candidatures que hem presentat?

– La voluntat de constituir confluències d’esquerres per dur polítiques progressistes als nostres pobles i ciutats. Sense ambicions partidistes i amb la voluntat de sumar. Confluències que han estat de tipus i components diferents però amb la voluntat de posar el municipalisme, les propostes progressistes, la gestió del que és comú, l’empoderament de les classes populars i el socialisme com a prioritats.

La redefinició del que ha de ser l’esquerra i les forces d’esquerra com a eines obertes que permetin als ciutadans, a gent corrent, usar-les per construir els seus propis projectes polítics. La política oberta i les organitzacions obertes han estat un senyal d’identitat de la nostra campanya i hem de debatre com materialitzar-les en un nou model organitzatiu.

L’afegiment a les prioritats clàssiques de l’esquerra –salut, educació, cultura- dels nous reptes de la gent corrent: l’eradicació de la pobresa, la plena ocupació, la sostenibilitat i la mobilitat sostenible, el dret a l’habitatge, la necessitat d’empoderament col·lectiu i la gestió de l’espai comú com una extensió dels drets civils, construint nous espais de convivència i projectes ciutadans compartits.

Molta, moltíssima il·lusió en fer política des de la base, allunyada de funcionaments rígids i jeràrquics de partit.

El debat que tenim per davant és com donem suport a la nostra nova realitat municipal i com concretem una proposta de país, una redefinició del que ha de ser l’esquerra, el socialisme i la sociodemocràcia i un repensament del que han de ser els agents polítics, cada vegada menys partit i cada vegada més moviment, més oberts i menys tancats i menys jeràrquics, que permetin i afavoreixin diferents nivells d’implicació i de participació política. Apostar pel que anomenem política oberta i empoderament de la gent corrent enfront de les elits econòmiques, mediàtiques i polítiques.

I per últim, cal que debatem el nostre propi paper i les concrecions de confluència que volem amb la resta de les forces polítiques que comparteixen amb nosaltres la voluntat de constituir una esquerra catalana transversal que permeti construir un nou país de justícia social i definit des dels valors republicans.
Seguim.

Alfons Palacios
President de MES, Moviment d’Esquerres

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *