Close
Pere Albó al Ple del Parlament

Passos Perduts - Setmana del 06/06/2022

 

Dijous, 9 de juny

Intervenció al Ple, defensant els jutjats de pau

La llei orgànica d’eficiència organitzativa del Servei Públic de Justícia que s’està tramitant al Congrés dels Diputats busca suprimir la figura dels jutges de pau, molt arrelada a Catalunya. Els jutjats de pau, creats el 1855, són l’oficina judicial en municipis on no hi ha jutjats de primera instància i d’instrucció. Serveixen, doncs, com a eina de proximitat (primer graó de l’aparell judicial) per combatre, en algunes situacions, qüestions determinades i per pal·liar la saturació dels jutjats ordinaris. El 95% dels municipis de Catalunya disposen de Jutjat de Pau. Actualment, n’hi ha un total de 898, repartits en les 42 comarques catalanes.

La justícia de pau és una justícia de proximitat avalada per l’article 108 de l’Estatut d’Autonomia. La justícia de pau actua amb discreció però amb transparència davant d’un conflicte. Utilitza la mediació i la conciliació per resoldre els conflictes a través del diàleg i la negociació, i evita així la judicialització.

D’altra banda, l’eliminació dels Jutjats de Pau davant la transformació digital de l’Administració de Justícia, necessària per la seva agilització, pot comportar que molts ciutadans quedin discriminats davant un dret al servei públic, per no dominar les eines informàtiques corresponents, o no tenir-hi accés.
Suprimint els Jutges de Pau, s’elimina tota aquesta tasca de mediació i conciliació entre ciutadans en l’àmbit municipal.


 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *