
Per una educació de qualitat, Moviment d’Esquerres amb la vaga del 25 i 26 de gener
Cal millorar les condicions salarials i seguir avançant cap a una educació inclusiva
Els propers 25 i 26 de gener, coincidint amb la vaga del sector sanitari, USTEC-STEs ha fet una crida a l’aturada de la comunitat educativa del nostre país, a la qual s’han sumat CGT, USOC, la CNT, COS, la Intersindical, CCOO i, el dia 25, el sindicat Professors de Secundària. A més del col·lectiu de mestres i professors, s’hi han afegit el Sindicat d’Estudiants i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans. Reclamen, entre altres coses, la derogació del decret de plantilles, un augment de la partida pressupostària en educació, una aposta decidida i inajornable per l’educació inclusiva i un augment dels salaris al sector en un context on l’alça dels preus ha tingut un impacte devastador en el poder adquisitiu no només dels professionals de l’educació, sinó del conjunt de la classe treballadora del país. Els convocants preveuen concloure les mobilitzacions amb una concentració a la plaça Sant Jaume de Barcelona, davant del Palau de la Generalitat, el dissabte 28 de gener a les 11:00h.
Aquesta vaga arriba després de mesos de negociacions entre el Departament i els sindicats, sense que s’hagi arribat a un acord. Davant la situació d’extrema emergència econòmica que travessa el país, avui, més que mai, calen exercicis de responsabilitat política per part de les institucions.
Per tot això, des de Moviment d’Esquerres, defensem el dret a vaga com a eina legítima i inalienable per reivindicar la millora de les condicions i els drets laborals i, alhora, compartim la necessitat d’abordar, de forma urgent, les reclamacions dels i les treballadors/es del sector educatiu de Catalunya, en especial pel que fa a:
- La necessitat d’encetar un diàleg entorn a la millora de les condicions salarials dels professionals de l’educació. Malgrat el progressiu alleujament al llarg dels darrers mesos, la taxa de variació anual de l’IPC a Catalunya al desembre de 2022 es va situar al 5,2%. La conseqüent pèrdua del poder adquisitiu precaritza encara més la professió docent en un sector que ja arrossega, des de fa anys, les conseqüències de les retallades. Cal posar fil a l’agulla.
- L’avenç, sense reserves, cap a una educació inclusiva. D’acord amb l’informe lliurat per la Síndica de Greuges al Parlament a principis de mes, des de la signatura del Pacte contra la segregació escolar al 2019, les dades mostren progressos significatius al nostre país, en especial pel que fa a la detecció de l’alumnat amb NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu) per raons socioeconòmiques. Tot i així, encara hi ha marge per a la millora, sobretot al capítol relatiu a l’adequació de les zonificacions escolars. La necessària col·laboració entre administracions, així com amb els diferents agents presents al panorama educatiu de Catalunya, és essencial per acabar d’una vegada per totes amb la segregació a les nostres escoles.
Demanem al Departament d’Educació que no posposi més els avenços ni els acords en matèries clau per apropar-nos a l’objectiu perseguit pel conjunt de la comunitat educativa: l’assoliment i consolidació d’una educació gratuïta, inclusiva i de qualitat al llarg de la vida.
Moviment d’Esquerres de Catalunya
24 de gener de 2023
