Close

Ple de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, 26/10/2022

Intervencions i votacions d’Isa Marcuello, regidora de MES Sant Adrià de Besòs

De conformitat amb l’Acord institucional per avançar en la sensibilització, visibilització i prevenció de la violència masclista, aprovat pel Ple de l’Ajuntament, en data de 30 d’octubre de 2017, posar en coneixement de la sala de plens les dones assassinades per violència masclista.

MES: Aquest minut de silenci és recordant totes les dones víctimes assassinades per la violència masclista i llurs fills i filles. Tot el suport a les seves famílies. Expressant una vegada més que aquests assassinats han d’acabar, volem una societat igualitària i lliure de violència.

Ratificar el decret d’Alcaldia, de data 18 d’octubre de 2022, relatiu a traslladar de dia la sessió ordinària del Ple.
MES hi vota a favor.

Aprovació, si escau, de l’esborrany de l’acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 26 de setembre de 2022.
MES hi vota a favor.

ALCALDIA

Proposta relativa a incloure en l’ordre del dia assumptes que no han estat prèviament informats per la respectiva Comissió Informativa.
MES hi vota a favor.
Moció de SAeC i MES, regidor no adscrit i PSC, a favor de l’assignació del 25% del pressupost autonòmic de salut a l’atenció primària.
Defensa la moció un representant de Marea Blanca CAT: “Cal recordar dia a dia el paper que desenvolupen les entitats socials a Catalunya”. Avui vostès voten esperança, voten per una vida més digna, voten per garantir els drets a la salut”.

Acords de la moció:

  1. Destinar el 25% del pressupost sanitari a l’atenció primària, tal com recomana l’OMS, i una vegada assolit, incrementar de forma progressiva els recursos materials i personals per donar resposta a les necessitats de la ciutadania en el seu accés al dret a la salut.
  2. Garantir la transparència sobre quines despeses són incloses en el pressupost de l’atenció primària en els pressupostos anuals.
  3. Comunicar aquest acord municipal al President de la Generalitat de Catalunya, al Departament d’Economia i Hisenda, al Departament de Salut i a l’entitat Amnistia Internacional Catalunya (info@amnistiacatalunya), Amnistia Internacional Catalunya, Medicus Mundi Mediterrània, Rebel·lió Atenció Primària, Fòrum Català de l’Atenció Primària (FOCAP), Marea Blanca Catalunya, Metges de Catalunya.
Moció d’ERC per la transparència en l’execució dels romanents municipals.

MES hi vota a favor.

Acords de la moció
PRIMER.- Encomanar al govern municipal la presentació pública de les dades d’execució de les inversions a càrrec del romanent de tresoreria previstes per a l’any 2021 dins d’aquell període, en un termini màxim d’un mes.
SEGON.- Encomanar al govern municipal la presentació pública de les dades d’execució de les inversions a càrrec del romanent de tresoreria previstes per a l’any 2022, fins al moment d’aprovació d’aquesta moció, en un termini màxim d’un mes.
TERCER.- Sol·licitar al govern municipal que exposi el pla detallat d’inversions previstes a càrrec del romanent de tresoreria, fent especial èmfasi en els criteris polítics tinguts en compte a l’hora de decidir els

Moció d’ERC per a la reposició de les papereres de la ciutat.

MES hi vota a favor. I posa sobre la taula algunes qüestions:

El primer que diré és que votarem a favor. Una moció que parla de reposició d’una part important del mobiliari urbà, no podem ni fer un vot d’abstenció i molt menys votar-hi en contra.

Als companys que presenten la moció els volem dir que Això, segur que ho haguéssim resolt amb la demanda a l’equipo de govern d’aquella famosa comissió de seguiment de via pública que va proposar Mes sobre seguiment contracte neteja i civisme, ho recordeu? Doncs nosaltres sí. A vegades s’ha de donar suport a aquelles iniciatives que proposen altres que no siguin pròpies i que siguin positives.

Aquí hauríem pogut fiscalitzar molts dels temes previstos ara en la moció presentada.
I no hem de perdre de vista una altra cosa no menys important, el Ple del 22 de setembre d’enguany va aprovar una nova contracta del servei de neteja i recollida de residus municipals, i de la recollida del fibrociment.
Allà, en l’expedient 2000/2021, consta ben clar la qüestió de reparació i substiució, així com el manteniment i reposició de papereres, contenidors i elements definits en el contracte. Aquesta és l’obligació que té el contractista o l’empresa guanyadora.

  • Per tant, la comissió de seguiment hauria servit per requerir i obligar sense arribar aquí.
  • La mateixa comissió hauria fiscalitzat la feina del regidor designat i/o tècnics per tal de vetllar pel compliment d’allò contractat. Sense arribar aquí.
  • I a la vegada, requerir a l’empresa per a l’execució del pla de manteniment, neteja i substitució de tots aquells elements necessaris de fer.

Aleshores, tot això que la part dels acords exposa, ja ha d’haver estat inclòs en la nova contractació; per tant les necessitats, tipus, substitucions, manteniment, implantació segur que hi figuren no?

Cal que a qui correspongui es miri el contracte i requereixi que l’empresa compleixi el contracte i l’executi!

Com hem dit més d’una vegada, mocions com aquestes han vingut a ple en moltes ocasions. I sembla que el comptador de mocions de determinats grups polítics continua a marxes forçades. Tot i així, nostres MES votarem a favor.

Dictamen relatiu a la ratificació inicial de la modificació dels Estatuts del Consorci Besòs Tordera.

MES hi vota a favor.

TERRITORI SOSTENIBLE

Dictamen relatiu a l’aprovació inicial de la modificació puntual de Reglament del Registre de Sol·licitants d’Habitatges amb Protecció Oficial.

MES hi vota a favor.

Dictamen relatiu a la verificació de la modificació puntual del Text refós de la modificació del Pla general metropolità per a la regulació dels habitatges d’ús turístic a Sant Adrià de Besòs.

Aquí fem una puntualització, degut a una informació i preguntes que ens remeten veïns del barri La Catalana i que fem extensiu a l’equip de govern per tal que contesti l’alcaldessa als veïns sobre els habitatges turístics existents al barri i les difícils relacions per incompliments de les normatives. Per tant també parlen de retirada de llicències degut a les greus sancions que existeixen.

Per aquest motiu i en suport als nostres veïns i veïnes, MES vota Abstenció en aquest punt.

Dictamen relatiu a l’aprovació del Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima.

En primer lloc, i que vagi per endavant, volem agrair l’explicació tècnica oferta a la informativa aquest dimecres passat. Així com a la comissió política local medi ambient de MESsantadrià. Gràcies companys pel vostre treball.

La veritat és que no hem tingut molt de temps per aprofundir en el debat del document, ni tan sols amb les nostres bases.

Són mesures interessants per una banda i segurament s’haurien pogut recollir de molts més, plasmant-les com a singularitat sobre el nostre territori, ja que les que s’assenyalen són mesures correctives i accions generalitzades. Tant per AMB a tots els municipis com del propi estudi de la Diputació. Sobretot pel que es pot veure als annexos 11 i 12 del document.

L’informe de la Diputació és generalitzat com hem dit, amb una valorable execució tècnica i que ofereixen les dades tècniques obtingudes dels consums, mostrant la part de l’Ajuntament com de les seves instal·lacions públiques.

Però és això un informe d’Estat, amb mesures genèriques, on la crisi energètica i de consum dona la raó en allò que ja sabem, a l’estalvi i la falta d’increment del consumisme domèstic.

Per tant, quant a la reducció del consum i compliment dels objectius municipals a Sant Adrià, només es tracta com ja hem dit al començament de mesures globals, genèriques. Però al nostre parer o al dels nostres tècnics consultats, no aborden les mesures reals dels focus de contaminació.

No recull les instal·lacions ambientals de generació de contaminació al municipi, com la TERSA, ECOPARC 3 del Mediterrani, Planta del cicle combina de Naturgy, crematori… i a més no té en compte l’augment demogràfic d’un dels últims barris en construcció, el barri de La Catalana, amb l’augment dels nous veïns i veïnes, els corresponents consums i despeses energètiques.
Al document tampoc es té en compte el PDU.

Per tant, torno al començament, al document de propostes d’accions i mesures: ens hauria agradat que el document també recollís una àmplia resposta de participació de la ciutadania adrianenca, de la societat civil organitzada, i també dels grups i sindicats de la ciutat, de centres educatius i universitat.

Nosaltres, a banda de la proposta presentada, també apostem per aquesta de la participació ciutadana, ja que també és la manera de conscienciar la població sobretot pel que suposen els plans estratègics del canvi climàtic i els plans de mitigació. És necessari i important comptar amb la veu de tots aquells que conformem els barris, les ciutats, els països, el planeta. Tots som planeta.

Nosaltres avui votem una abstenció.

HISENDA I RECURSOS GENERALS

Dictamen relatiu a l’expedient de modificació de crèdits 50 per incrementar les aplicacions destinades a la despesa per subministrament de gas.

Aquí nosaltres avui votarem a favor, no com aquestes últimes vegades, i és que les circumstàncies han canviat, per la guerra i pel mercat energètic.

S’ha de tenir en compte que aquestes despeses surten del calaix genèric, és despesa ordinària, per tant algun dia això s’acabarà i no podrem tirar d’aquí.

Aquesta és l’observació que avui els fem. MES hi vota a favor.

Dictamen relatiu a la modificació de les ordenances fiscals per a l’exercici 2023 i a la creació de les ordenances per prestacions patrimonials públiques de caràcter no tributari 1 a 4.

Propostes per aquestes ordenances fiscals

  1. D’una banda tot el tema d’actualització i contractació dels opis.
    De l’altra, l’estudi del cost per a la instal·lació dels monopòsters publicitaris i llicència, equiparant-los als de l’àrea metropolitana.
    Això també seran ingressos. Comporta també fer un estudi de costos i demanem que sigui en el primer trimestre de l’any, ja que segons els tècnics es pot canviar en qualsevol moment.
  2. L’actualització per part de l’àrea de territori, en la nomenclatura dels carrers de la ciutat. Treure aquells que ja no existeixen i actualitzar els nous. Marcar el tipus i establir les categories.
  3. Respecte a la bonificació impostos a les famílies monoparentals adrianenques, i com venim fent ja des de fa molt temps, volíem fer l’equiparació a efectes d’ajudes amb les famílies nombroses. No és possible. És cert que no es queden desemparades, sabem que des de serveis socials s’aborden i reben ajudes, s’atén aquestes famílies. Ens agradaria que algun any es canviés des d’on correspon per tal de no fer aquestes diferències.
  4. També hem estat molt pendents del tema del SAD. El servei atenció domiciliària adreçat a les persones amb manca d’autonomia, necessitats socials o risc exclusió social. I hem vist que queda tal i com estava establert l’any passat. Tot també depenent dels ingressos de l’usuari. Per tant no hi ha greuge. Hi estem d’acord.
  5. També ens ha cridat l’atenció la proposta del Cem BESÒS, que ens sembla molt fort. Primer de tot perquè ja l’Ajuntament, els veïns fan una despesa ben important al poliesportiu, pagament de factures etc.
    Però també hem estat molt atentes als informes i al per què de l’acceptació de la proposta que ens fa el govern. Els preus estan per sota dels equipaments del voltant, l’equilibri econòmic i la comissió de seguiment.
  6. Pel que fa a les despeses del mercat, també hem estat molt atents als números que es presenten. Avui hi donarem el sí, però encara estem pendents d’alguna resposta a alguna pregunta formulada. I que tindrà conseqüències o no a l’any vinent.

Però tot i així, i tenint el compromís del regidor delegat -i també volem el de l’alcaldessa-, el nostre vot aquest any serà a favor.

Donar compte dels decrets del regidor delegat relatius a diversos nomenaments interins.

PROTECCIÓ, PROMOCIÓ SOCIAL I EDUCACIÓ

Dictamen relatiu a l’ampliació de la delegació de competències a favor de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, per a la gestió del transport adaptat esporàdic per a persones discapacitades.

Hi votem a favor.

Aquest és un dels temes prioritaris per a tots nosaltres, el que fa referència a les necessitats que tenen els veïns i veïnes de Sant Adrià per poder moure’s amb una certa independència.
El nostre vot per suposat serà a favor.

Dictamen relatiu a l’aprovació del Pla Local per la Diversitat Sexual, Afectiva i de Gènere (LGTBI+) per al període 2022-2027.

MES: Sant Adrià ha estat sempre una ciutat plural i respectuosa, oberta, compromesa, inclusiva i diversa.

Des de fa molts anys que aquest municipi, aquest ajuntament ja va ser pioner en la visibilitat del col·lectiu, en la defensa dels drets individuals de les persones, dels veïns i veïnes de la ciutat.

A poc a poc vam anar incorporant serveis, projectes, accions, treballs conjunts amb Salut i Educació, des de l’aposta de les infermeres dels CAPS als centres educatius de la ciutat i amb les associacions i entitats del municipi. Visibilitzant i treballant la igualtat des de la més absoluta normalitat i en tots els seus aspectes.

Aquesta lluita, aquell treball, va començar obrint amb orgull les portes de la diversitat i des de llavors, a poc a poc i sota els diferents lideratges al capdavant, posant-lo a l’agenda política, s’han anat abordant accions, plans, que ens fan avançar en aquest àmbit. Amb la mirada posada en què tothom pugui mostrar la seva afectivitat, lliure de violències LGTBI-fòbiques.

Ara tornem a estar d’enhorabona, un altre cop, amb aquest nou Pla local per la diversitat sexual, afectiva i de gènere. Un pla que va mes enllà i que per a nosaltres té uns objectius molt clars, resumint: sensibilització, prevenció i detecció, garantia dels drets de les persones LGTBIQ+.

A poc a poc, assentant bases.
A poc a poc, cap a aquesta societat igualitària.
A poc poc i sense tabús
A poc a poc i sense prejudicis ni judicis cap als altres.

Estimar és el més important. A qui? Cadascú veurà a qui.

A nosaltres ens agrada aquest pla perquè va encaminat un pas més cap a la societat igualitària i respectuosa que volem.
Ens hem de felicitar tots plegats. Visca la llibertat afectiva!
MES hi vota a favor.

Assumptes urgents
Precs i preguntes.

Regidor d’interior.

  • Reclamem de nou l’informe ampliat sobre la valoració de la policia local respecte a la festa major. Dispositius, barris, torns, hores, etc.
  • Sol·licitem de nou el document de la comparativa de les hores extres realitzades en els diferents exercicis 2020, 2021 i 2022.
  • Recordem que hem presentat instàncies per seu electrònica que no se’ns ha contestat i que fan referència als elements publicitaris. Sol·licitem informes tècnics sobre unes qüestions molt concretes.
  • Recordem i tornem a sol·licitar de nou al regidor de via pública la pregunta de les veïnes del Besòs sobre quan s’instal·larà la barra d’aparcament per a motos.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *