
Ple de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, 28/11/2022
Intervencions i votacions d’Isa Marcuello, regidora de MES Sant Adrià de Besòs.
1. De conformitat amb l’Acord institucional per avançar en la sensibilització, visibilització i prevenció de la violència masclista, aprovat pel Ple de l’Ajuntament, en data de 3 d’octubre de 2017, posar en coneixement de la sala de plens les dones assassinades per violència masclista.
Un cop més, una altra vegada tornem a reafirmar-nos que ja n’hi ha prou d’assassinats per violència masclista. Des que es van començar a comptabilitzar, hi ha un nombre esgarrifós de dones, companyes, germanes mortes a mans de les seves parelles, 1167 dones. No volem ser còmplices d’aquesta barbaritat. Reivindiquem i treballem cada dia per una societat igualitària on no caben les violències vers les dones.
2. Aprovació, si escau, de l’esborrany de l’acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 24 d’octubre de 2022.
MES hi vota a favor
ALCALDIA
3. Proposta relativa a incloure en l’ordre del dia assumptes que no han estat prèviament informats per la respectiva Comissió Informativa.
MES hi vota a favor
4. Manifest institucional i Manifest del Consell Municipal de les Dones amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones.
5. Moció d’ERC per reforçar la seguretat dels camins escolars.
Des que es van implantar els camins escolars a Sant Adrià, aquest és un dels temes en els quals estem molt a sobre, a cada programa electoral, a cada pressupost, als espais polítics que tenim representació, introduïm el tema. Els camins escolars són una de les nostres prioritats dins de la nostra agenda política municipal.
Evidentment, tot és millorable i s’han de revisar i millorar aquelles polítiques i projectes que porten una dècada implantats, i fer-los més atractius perquè s’hi puguin sumar més escoles. Aquesta vegada la moció porta també propostes bones per afegir i desenvolupar, com ara garantir una bona xarxa de camins escolars i revisar i actualitzar la que existeix, així com elaborar una diagnosi.
Un procés participatiu, que són de vital importància en la societat actual, per incorporar totes les veus i de les que som unes fermes defensores, i perquè és bo i sa per a l’escola activa.
És important també aquesta altra proposta, que sembla difuminada però que ens agrada, la creació d’una taula transversal, tema important a l’hora de les coordinacions.
Per tot això i els acords que presenta la moció,
El nostre vot és a favor.
6. Moció d’ERC per crear una taula de benestar animal.
Mocions de SAEC.
Aquí també votarem a favor, el nostre posicionament gira entorn algunes de les propostes presentades que a MES ens semblen interessants.
Com m’han fet arribar les meves companyes que porten polítiques de benestar animal, que la creació de taula transversal que reuneixi tots els actors implicats és força interessant per tractar aquest temes amb la qualitat i la importància que mereix.
El nostre vot és a favor.
MOCIÓ CUBA
MESsantadria apostem per bastir unes relacions internacionals basades en la PAU, la CONFIANÇA i la JUSTÍCIA entre les nacions del món.
MESsantadria dona suport a la moció, en virtut de la defensa dels principis de justícia i extensió de la democràcia.
La situació cultural, educativa i canònica d’ambdós països Cuba i Estat Units no és la mateixa que hi havia entre els anys 70-90 I per tant cal donar la possibilitat a reobrir les seves relacions basades en una nova confiança que pot aportar guanys a les dues parts.
D’altra banda, instem també el govern municipal, cosa que habitualment no es fa, a promoure lligams amb corporacions i entitats o membres locals de Cuba, tot entenent el marge limitat que tenim en l’àmbit de les relacions internacionals, pot ser que pugui començar des de cooperació i solidaritat, establint si cal col·laboració entre ajuntaments cubans. Ara es tractaria d’afavorir també l’intercanvi cultural i educatiu, així com la creació de noves dinàmiques econòmiques.
Mes hi vota a favor
ESPAI PÚBLIC I SEGURETAT
7. Dictamen relatiu a la vinculació de l’Associació Adrianenca de Voluntariat de Protecció Civil com a associació de voluntaris del municipi de Sant Adrià de Besòs.
Avui per fi, i després de molts mesos, Sant Adrià comptarà amb una nova Associació de voluntaris de la Protecció Civil, un cos que per l’experiència que han tingut a la ciutat, ha estat i ha donat suport a totes aquelles causes bé siguin d’emergència, desastres o esdeveniments lúdics.
No els ve de nou. Saben de què va la cosa. Saben que són un instrument al servei públic, que també ajuda i protegeix les persones.
Des d’aquest altaveu que ens ha atorgat la ciutadania, us donem oficialment la benvinguda i us desitgem molta sortia i encerts per treballar conjuntament amb les forces de seguretat de la població per al benestar i protecció del veïns i veïnes de la ciutat.
Endavant voluntaris de protecció civil de Sant Adrià.
HISENDA I RECURSOS GENERALS
8. Dictamen relatiu a l’aprovació del Pla de mesures antifrau de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.
MES hi vota a favor.
9. Dictamen relatiu al reconeixement extrajudicial de crèdit de factures fiscalitzades amb objecció suspensiva de l’exercici 2022.
MES hi vota abstenció.
10. Donar compte de les auditories públiques de comptes i de compliment efectuades a les societats municipals EUSAB, SAU i Pla de Besòs, SAU, exercici 2021.
MES hi vota a favor.
11. Donar compte de diversos nomenaments interins.
12. Donar compte del nomenament d’Adrián Jiménez Granados com a assessor d’Alcaldia.
PROTECCIÓ, PROMOCIÓ SOCIAL I EDUCACIÓ
13. Dictamen relatiu a l’aprovació del conveni amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona per formalitzar la delegació de competències en matèria de gestió de transport adaptat esporàdic per a persones discapacitades.
Estem a favor de convenis com aquest que donen qualitat de vida a la ciutadania vulnerable, en aquest cas a persones amb mobilitat reduïda.
Una recomanació que fem a l’alcaldessa, que transmeti a les altres administracions que hi formen part a tenir enllestit amb temps i forma el tema dels traspassos econòmics, per tal que les persones no s’hagin de veure perjudicades en cas d’aturada del servei. No podem permetre que el servei sigui intermitent.
MES hi vota a favor.
14. Assumptes urgents.
15. Precs i preguntes.
Preguntes
1. Preguntem a l’alcaldessa sobre si a la reunió mantinguda amb el Ministeri va incloure els tempos que vam proposar sobre les pantalles sonoreductores per a Via Trajana i sobre el pont passarel·la Via Trajana.
2. Un altre tema també de Via Trajana és el pont passarel·la. Existeix un conveni ADIF Ajuntament pel qual es preveu el traspàs de la infraestructura a l’ajuntament i, per tant, tot allò que es refereix al manteniment.
Ens pot dir quines accions té preparades per a aquesta infraestructura? Tota ella està obsoleta.
3. Pregunta a l’alcaldessa sobre els mono-pòsters publicitaris. L’últim informe tècnic que hem rebut ens dona la raó, ens alegra saber que no estàvem equivocats i que suposarà un ordenament de tot aquest tema.
Hem necessitat un munt d’anys, informatives, plens i, fins i tot, altres administracions per arribar fins aquí. Per la negativa de l’anterior alcalde… i ara per fi veiem el final.
Però falta un tema per acabar de deixar-ho tot polit i transparent: el tema del conveni dels camps de la federació del Besòs. Conveni que tenia vigència fins el 2014. En tot cas, queda això pendent. Cal actualitzar-ho.
4. Al ple de novembre de 2020, aquest grup, a propòsit d’una de les mocions que es van presentar sobre l’amiant i les seves conseqüències, va fer una pregunta a l’equip de govern i propostes pel que fa a la realització d’un estudi o diagnosi sobre el nombre d’afectació entre polígons i diferents barris. D’altra banda, pel que fa a una de les empreses de Montsolís que havia adquirit nou propietari, incidíem en què Territori estigués alerta de les obres obres que efectuaven i exigís adaptació a la normativa. No sabem com ha quedat tot això.
Es van posar en contacte vostès amb l’empresa?
S’han realitzat accions oportunes per verificar si l’empresa o empreses noves del polígon estan realitzant els canvis oportuns?
La Generalitat preveu per al proper conveni una dotació econòmica bastant a l’alça per a la retirada d’amiant. Això significa estar atents i alerta per veure com es procedirà a la retirada, i si ho han de fer les empreses directament o bé a través dels ajuntaments. I per a aquest control sí que és necessari aquest estudi o diagnosi. Això és el que els proposem.
BARRIS
Sant Adrià Centre
Al carrer Onze de Setembre, a l’alçada del número 14, va caure un fanal fa deu dies i encara està tot obert, amb el periple que suposa per transitar-hi. Per la perillositat que comporta aquesta situació, preguem que es reposi o bé que es tanqui el forat existent al terra.
Regidora comerç
Respecte al guarniment dels llums de Nada al sector comercial, cada any tenim el mateix problema, el sector de comerciants de la carretara Pi i Margall demana posar més llums i de forma ordenada. És el pas d’un municipi a l’altre.
Demanem que es posin alguns elements lumínics més en aquell sector.
Regidor Via Pública
Hem passat unes peticions d’un grup de veïnes que reclamen que es revisin i reposin els bancs de nou parc de la Catalana, ja que estan vandalitzats.
A Sant Joan, hem detectat aquestes setmanes que l’enllumenat públic del carrer Olímpic va a deshora de l’horari establert: Durant el dia està encès i, com a contrapartida, a molts carrers i a altres barris de nit estan apagats.
Algunes exemples: Nova Catalana, la Mina, Sant Joan.
No entenem aquest tipus d’estalvi energètic. Sol·licitem que es revisin aquests temes des d’allà on correspongui, alcaldessa.
Barri de La Mina
Alcaldessa, tornem a preguntar pels tempos d’inseguretat al barri, per l’incivisme, per la neteja, per l’augment de delinqüència. Estacionaments de vehicles a les voreres i falta d’enllumenat públic, hi ha carrers que no en tenen, davant la falta de seguretat, això encara ho agreuja més.
Recordem al regidor d’interior la qüestió de les peticions que anem formulant reiteradament i a les quals no ens dona resposta.
Tampoc ens heu fet arribar l’enquesta correcta sobre la percepció de seguretat; ens van donar una que no té les dades de Sant Adrià.
I, per últim, per a la regidora d’igualtat
El ple del 25 de novembre de 2019 va aprovar per unanimitat una moció per a la inclusió de la perspectiva de gènere a l’urbanisme de la ciutat.
Voldríem saber el seguiment que el seu departament ha fet a aquesta moció que, com ja hem expressat, va ser presentada i aprovada per unanimitat.
Quines accions han proposat al respecte?
Tal i com dèiem a la moció, s’han revisat aquells espais foscos pels quals no circulem les dones?
Acabem de tractar un punt on diferents barris demanen més enllumenat públic o, com a mínim, que funcioni el que ja hi ha.
S’ha estudiat i incorporat el mapa i auditoria de punts conflictius de barris en matèria de gènere en l’urbanisme de la ciutat?
Aquest mapa ha d’adoptar les mesures urgents i pertinents per pal·liar les conseqüències d’inseguretat.
Si s’ha realitzat, ens el poden fer arribar a tots els grups polítics?
En quin punt es troba?
