
Proposta de conclusions de Junts pel Si a la Comissió d'Estudi del Procés Constituent
La Comissió d’Estudi del Procés Constituent que es va constituir el gener d’aquest any, es va cloure el passat 12 de juliol i va demanar a tots els grups parlamentaris que presentessin les seves conclusions.
Junts pel Si, grup del qual forma part MES, Moviment d’Esquerres amb la diputada Magda Casamitjana, fa public avui el seu document de conclusions que es pot consultar en el següent enllaç:
Conclusions comissió estudi procés constituent
Entre altres qüestions, el document afirma que Catalunya “té la legitimitat per a començar un procés constituent de base democràtica i amb el lideratge de la ciutadania i la complicitat de les institucions pròpies”.
També estableix que “cal vetllar perquè el marc metodològic del procés constituent sigui consensuat, conegut, transparent i compartit amb tota la societat i les institucions que l’avalen. Ha de tenir capacitat d’encabir totes les sensibilitats ideològiques i socials, des del primer moment, també alhora fixar els indicadors, el calendari i totes aquelles qüestions que afectin al mètode per avançar”.
El procés constituent té com a objectiu “esdevenir un instrument de transformació social, econòmic i institucional; arribar des de la diagnosi, la deliberació, les propostes i la seva execució, a treballar per una societat més justa, inclusiva i pròspera a través d’un marc polític i institucional que permeti dur a terme aquests objectius”.
És per això que “el Parlament de Catalunya insta al Govern de la Generalitat a posar a disposició de la ciutadania els recursos que calgui per aconseguir fer un debat constituent de base social que sigui prou transversal, plural, democràtic i obert”, i a “crear una comissió de seguiment del debat participatiu per tal d’avaluar aquest mandat”. A més, afegeix que “com que l’estat espanyol no ha volgut donar una sortida democràtica a la legítima aspiració d’una bona part de la societat catalana. Cal posar a debat, paral·lelament al debat constituent les vies democràtiques d’unilateralitat en cas que l’estat espanyol segueixi amb el mateix criteri una vegada acabat el debat constituent”.
Finalment, el document també esmenta que “des de l’inici s’ha d’incorporar la perspectiva de gènere d’una manera transversal i amb estratègia dual, per tal de trencar les inèrcies històriques de la nostra societat i que el procés constituent ho sigui també per a totes i tots”.

One Response to Proposta de conclusions de Junts pel Si a la Comissió d’Estudi del Procés Constituent
Pingback: El Parlament aprova les conclusions del proces constituent | Moviment d'Esquerres