
Respecta’m: molt més que una campanya
Article de Jordi Fortuny, Conseller d’ERC-MES MDC de l’Ajuntament de Tarragona, publicat al Diari Mes Taragona
L’Ajuntament de Tarragona ha impulsat la campanya respecta’m per a la prevenció de conductes sexistes en l’oci de la ciutat. La iniciativa s’emmarca dins de les polítiques d’igualtat i en ella hi participa activament el Komando Nits Q. Malgrat hi ha qui opina que transformar aquest tipus de conductes és impossible, perquè pensen que són inherents a la condició humana, estem davant d’una iniciativa que ha de servir per accelerar el canvi i l’evolució social.
Aquesta campanya per ella mateixa no eliminarà els espais d’impunitat; necessita la complicitat de tots i de totes. L’alcohol, l’aglomeració, l’anonimat, en un espai de festa, no pot esdevenir un espai d’inseguretat, de risc, on una colla de masclistes poden tenir actituds assetjadores, on si allí hi ha una noia es permetin la llibertat de tocar-la, d’intimidar-la, d’abusar-ne.
No podem tenir l’espai de festa segrestat per aquestes actituds i actes indesitjables. No podem permetre que les noies, que les dones no se sentin còmodes. No podem permetre els comentaris sobre l’aspecte físic. No podem permetre que aquell espai de festa els acabi sent aliè.
La violència contra les dones esdevé responsabilitat de tothom, tots i totes hi estem implicats. És per això que és hora d’ampliar l’anàlisi i interrogar-nos per les motivacions de les conductes masclistes, fet que ens hauria de portar a un llarg debat. Cal eradicar la visió masclista egocentrista, molt generalitzada, en que els elements de festa són l’alcohol, el que no és alcohol, i les noies pel gaudi dels nois. La festa ha de ser evidentment un espai de relació, un espai per divertir-se, no un espai per assetjar.
Des del grup municipal ERC-MES-MDC de Tarragona, volem fer una crida a ser còmplices actius de la campanya respecta’m. Volem que s’intensifiquin les accions i la coordinació entre tots els agents institucionals: Guàrdia Urbana, Protecció Civil, responsables de festes, conselleria de serveis a la persona i conselleria de festes, tot elaborant els protocols necessaris d’actuació, prevenció i tracte a les víctimes. Però també la coordinació amb agents no institucionals com són: bars, restaurants, músics… De la complicitat de tots podem arribar al canvi social on la festa no sigui un espai de risc. No volem que respecta’m sigui una campanya buida, sols d’accions de cara a la galeria, volem que sigui un veritable revulsiu del canvi social. Tenim ara l’oportunitat de posar-ho novament en pràctica, de millorar-ho tot plegat, a les properes festes de Santa Tecla. Ho podem fer. Fem-ho!

One Response to Respecta’m: molt més que una campanya
Molt d’acord, Jordi. Jo crec que els homes ens hem d’implicar molt més en la qüestió. Les dones -amigues i companyes nostres- bé que s’ho mereixen…