
Rússia, l'endemà
Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat La Vanguardia el 10 de juliol de 2022.
La irresponsable invasió d’Ucraïna i la guerra que hi té lloc un bon dia s’acabarà, encara que segurament no de la manera que el president Putin hauria desitjat. Què passarà després? És impossible de saber, però a mitjà termini s’obren diverses alternatives.
La primera, que Putin vengui la guerra com un triomf contra els nazis, que mantingui un control ferri del país i esdevingui molt depenent de la Xina; la segona alternativa fora que a causa del fracàs de la invasió a Ucraïna, els desastres derivats de la guerra, de les sancions econòmiques, de l’aïllament i l’empobriment del país, els poders fàctics i moviments socials pressionessin perquè Putin dimitís. Si això succeís, podria ser substituït per un “home fort”, o que s’iniciés un procés gradual de democratització i de presència en l’àmbit internacional.
En tot cas, Rússia haurà de fer una profunda reflexió sobre el que ha passat, quin futur desitja i com ressituar-se en la nova realitat geopolítica mundial. En el cas que es mantingui Putin, o un “home fort” al poder, la UE no podrà trencar-ne els ponts per sempre. Caldrà veure quins espais d’entesa són possibles i restablir gradualment àrees de col·laboració. Si l’opció de Rússia, ja sense Putin, fos iniciar un procés de democratització, la UE l’hauria d’ajudar, i molt.
Per a la UE, una Rússia democràtica és de gran interès, ja que a banda de ser part d’Europa, té grans reserves de recursos naturals, com petroli, gas natural, minerals metàl·lics, urani i aigua dolça, i és una gran productora de productes alimentaris. És un país que, en certs sectors, té una elevada capacitat tecnològica, i que disposa de l’arsenal nuclear més gran del món. És, també, el quart país amb més graduats en STEM, (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).
Cal afegir que el canvi climàtic pot ser per a Rússia molt beneficiós, ja que podrà aprofitar els avantatges derivats de l’augment de les temperatures a l’Àrtic, on hi ha enormes reserves de recursos naturals. També li permetria dominar militarment i econòmicament bona part de l’oceà Àrtic. Amb aquest escenari podria fer que Sibèria fos habitable i hi iniciés un fort desenvolupament econòmic.
Si Rússia es democratitzés, la col·laboració de la UE i Rússia podria ser molt profitosa per a ambdues parts. Rússia podria rebre suport tecnològic, fortes inversions i disposar del gran mercat europeu on exportar els seus recursos naturals, alimentaris i la resta dels seus productes. La UE en sortiria enfortida perquè tindria ben a prop d’una bona font d’aprovisionament de recursos imprescindibles per al seu progrés econòmic, social, i un acord de seguretat. Una UE enfortida permetria que es retrobés a sí mateixa, emancipar-se econòmicament, políticament i en seguretat, i defensar millor els seus interessos. Alhora, podria tenir un paper de moderació a la pugna entre els Estats Units i la Xina per a l’hegemonia mundial.
Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

