
Superàvit municipal
Article de Pere Garcia publicat a la secció “Tribuna Oberta” de la revista Ressò de Santa Coloma de Farners.
Com a partit municipalista que som, MES, Moviment d’Esquerres reivindiquem un municipalisme democràtic, decisiu, resolutiu, autònom i amb millor finançament. Reclamem dotar els ens locals dels recursos econòmics necessaris i de la capacitat organitzativa imprescindible per poder gestionar sobre el terreny aquelles mesures de protecció i de recuperació que provinguin de la Generalitat, l’Estat i la Unió Europea, a banda de les pròpiament municipals.
Paradoxalment, el plantejament del govern central és de quedar-se part dels diners estalviats pels ajuntaments. Entre aquest any i el que ve, els ens locals, es podrien gastar 5.000 milions dels 15.000 que tenen de romanent i la resta, que estarien en mans del ministeri d’Hisenda, els aniria tornant en 10 anys. D’aquesta manera pretenen salvar les arques de l’Estat en temps de crisis.
El superàvit dels ajuntaments no és ni dels bancs ni de l’Estat; és de la ciutadania. Aquest romanent cal que vagi destinat a polítiques socials i de reactivació immediata.
A l’Ajuntament de la nostra població «tenim aquest romanent de tresoreria pràcticament de quasi quatre milions d’euros», recordava el regidor d’hisenda, Joan Martí, en el transcurs del Ple del mes de juliol.
En el proper exercici, l’equip de govern del nostre consistori hauria de congelar i fins i tot rebaixar les taxes de la llar d’infants, de l’escola de música, de l’escola d’adults, de la recollida d’escombraries, que aquest any han sofert un increment considerable. Dotar de més pressupost l’àrea de cultura, cobrint la plaça tècnica que hi ha vacant. Incrementar l’ajuda de beques de llibres, material escolar, connexions digitals. Facilitar l’entrada a activitats esportives i de lleure per fomentar la inserció i la igualtat. Reactivar el comerç local amb campanyes de promoció i ajudes específiques. Fomentar els productes de proximitat. Baixar l’import de l’IBI. Impulsar el cooperativisme, l’emprenedoria, les petites i mitjanes empreses per aconseguir plena ocupació. Impulsar una política d’inversions coherent i apropiada a la realitat del nostre municipi. Realitzar una previsió per arreglar carrers, places, mobiliari urbà, parcs i zones de lleure. En definitiva, que aquest estalvi acumulat pugui reinvertir-se en recursos per a la població i en estalvi per a la butxaca del ciutadà.
Per aconseguir-ho, sobre el finançament del món local, reivindiquem el següent:
- Reclamar a l’Estat espanyol la supressió de la llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local LRSAL.
- Demanar un finançament més elevat per als ajuntaments i una flexibilització de la limitació de l’endeutament públic.
- Sol·licitar que els recursos addicionals provinents dels pactes a nivell d’Unió Europea arribin als ens locals d’acord amb les competències pròpies.
És des del territori concret, des del municipi, allà on la gent viu i desenvolupa la seva quotidianitat, que les adversitats s’afronten i se superen.
Moviment d’Esquerres Santa Coloma de Farners
