Close

Un món partit en dos

 

Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat La Vanguardia el 8 de maig de 2022.

 

Amb la caiguda del mur de Berlín l’any 1989 i l’enfonsament del sistema comunista es va inaugurar un nou període històric amb un únic sistema ideològic al món, el capitalisme democràtic liberal. L’eufòria va durar poc. Guerra a l’Iraq el 2003, crisi econòmica el 2008, pandèmia el 2019, Rússia envaeix Ucraïna 2022… i ara, la inflació disparada. Tot al mig d’una crisi mediambiental i un deute públic i privat astronòmics.

Com serà el futur que ens espera? D’entrada, caldrà veure a quin acord s’arriba per aturar la guerra d’Ucraïna. Després s’hauran de valorar les conseqüències de tot plegat a mitjà i llarg termini. De moment estem anant cap a un alentiment del creixement econòmic, un fort rearmament mundial i l’augment del risc nuclear.

Quines poden ser les conseqüències a llarg termini? La guerra a Ucraïna, la crisi energètica i les sancions econòmiques a Rússia i a altres països, junt amb el canvi climàtic, portaran canvis profunds a la societat i al sistema econòmic mundial.

Les respostes a les sancions econòmiques imposades els darrers anys pels Estats Units i Occident, especialment a Rússia i en menor escala a la Xina i a altres països, feriran de mort l’actual sistema monetari internacional.

Estem vivint ja canvis sísmics. La Xina, per eludir el sistema financer internacional, ha creat una moneda digital i un nou sistema de pagaments, el CIPS, que substitueix el Swift. Per alliberar-se del dòlar, països com la Xina, Rússia, l’Índia i d’altres estan augmentant el comerç amb les seves monedes. S’estan impulsant també nous bancs d’inversions i desenvolupament, o l’Organització de Xangai orientades als països Brics (Brasil, Rússia, Índia, Xina, Sud-àfrica), a Euràsia i a Àfrica.

L’Organització Mundial del Comerç (OMC) està preocupada per la fragmentació dels mercats a conseqüència de la pandèmia sanitària i de la guerra d’Ucraïna. Tem una divisió en diferents blocs geopolítics que portarà les empreses a reorganitzar les seves cadenes de subministrament. A mitjà i llarg termini limitaria la competència i reduiria el PIB mundial.

Els presidents de la Xina i de Rússia, Xi Jinping i Vladímir Putin, van declarar el 4 de febrer de 2022 que donaven per acabat l’ordre internacional basat en les regles actuals. Han acordat una aliança estratègica que suposa l’inici d’un conflicte entre la democràcia occidental i els sistemes autoritaris. Volen que desaparegui l’hegemonia política i econòmica mundial dels Estats Units i del dòlar.

De forma lenta, però progressiva, es pot arribar a dividir el món en dos blocs. Un món amb dos sistemes polítics, dos sistemes financers, dues àrees de comerç internacional i dos lideratges: els Estats Units i la Xina amb les seves àrees d’influència, cadascun amb la meitat de la població mundial. Davant d’aquest escenari hi ha espai per l’optimisme? No gaire, però potser la UE podria contribuir a bastir ponts entre els dos mons.

 

Article d’opinió de Francesc Raventós

 

Francesc Raventós

Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *