
Un món partit en dos
Article d’opinió de Francesc Raventós, economista, ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, membre de Moviment d’Esquerres Barcelona, publicat La Vanguardia el 8 de maig de 2022.
Amb la caiguda del mur de Berlín l’any 1989 i l’enfonsament del sistema comunista es va inaugurar un nou període històric amb un únic sistema ideològic al món, el capitalisme democràtic liberal. L’eufòria va durar poc. Guerra a l’Iraq el 2003, crisi econòmica el 2008, pandèmia el 2019, Rússia envaeix Ucraïna 2022… i ara, la inflació disparada. Tot al mig d’una crisi mediambiental i un deute públic i privat astronòmics.
Com serà el futur que ens espera? D’entrada, caldrà veure a quin acord s’arriba per aturar la guerra d’Ucraïna. Després s’hauran de valorar les conseqüències de tot plegat a mitjà i llarg termini. De moment estem anant cap a un alentiment del creixement econòmic, un fort rearmament mundial i l’augment del risc nuclear.
Quines poden ser les conseqüències a llarg termini? La guerra a Ucraïna, la crisi energètica i les sancions econòmiques a Rússia i a altres països, junt amb el canvi climàtic, portaran canvis profunds a la societat i al sistema econòmic mundial.
Les respostes a les sancions econòmiques imposades els darrers anys pels Estats Units i Occident, especialment a Rússia i en menor escala a la Xina i a altres països, feriran de mort l’actual sistema monetari internacional.
Estem vivint ja canvis sísmics. La Xina, per eludir el sistema financer internacional, ha creat una moneda digital i un nou sistema de pagaments, el CIPS, que substitueix el Swift. Per alliberar-se del dòlar, països com la Xina, Rússia, l’Índia i d’altres estan augmentant el comerç amb les seves monedes. S’estan impulsant també nous bancs d’inversions i desenvolupament, o l’Organització de Xangai orientades als països Brics (Brasil, Rússia, Índia, Xina, Sud-àfrica), a Euràsia i a Àfrica.
L’Organització Mundial del Comerç (OMC) està preocupada per la fragmentació dels mercats a conseqüència de la pandèmia sanitària i de la guerra d’Ucraïna. Tem una divisió en diferents blocs geopolítics que portarà les empreses a reorganitzar les seves cadenes de subministrament. A mitjà i llarg termini limitaria la competència i reduiria el PIB mundial.
Els presidents de la Xina i de Rússia, Xi Jinping i Vladímir Putin, van declarar el 4 de febrer de 2022 que donaven per acabat l’ordre internacional basat en les regles actuals. Han acordat una aliança estratègica que suposa l’inici d’un conflicte entre la democràcia occidental i els sistemes autoritaris. Volen que desaparegui l’hegemonia política i econòmica mundial dels Estats Units i del dòlar.
De forma lenta, però progressiva, es pot arribar a dividir el món en dos blocs. Un món amb dos sistemes polítics, dos sistemes financers, dues àrees de comerç internacional i dos lideratges: els Estats Units i la Xina amb les seves àrees d’influència, cadascun amb la meitat de la població mundial. Davant d’aquest escenari hi ha espai per l’optimisme? No gaire, però potser la UE podria contribuir a bastir ponts entre els dos mons.
Ex degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre de Moviment d’Esquerres Barcelona

