Close

Un tramvia anomenat “no” desig - MES Barcelonès Occidental

En aquest article no parlarem sobre com es va introduir el tramvia a Barcelona i a la resta de ciutats a les quals presta servei -tema que dona per a molt-, sinó de la pilotada especulativa digna del capitalisme més salvatge que ha realitzat l’operadora TRAM.

Fa més d’un any, el capital privat del grup TRAM, que és majoritari a l’empresa, va decidir endeutar-se i repartir-se ni més ni menys que 90 milions d’euros. No content amb aquests 90 milions, aquest any va repartir 18 milions d’euros entre el seu accionariat.

Sobre aquesta acció, la classe política municipal barcelonina queda muda sense dir res al respecte. El govern de l’alcaldessa Ada Colau mira cap a una altra banda, afavorint aquest capitalisme salvatge de grans beneficis i pocs riscos i aprovant connectar les dues xarxes (TRAMBESÓS i TRAMBAIX) per l’avinguda Diagonal amb una inversió pública milionària i sense garantir la fi de la concessió, que s’extingeix l’any 2032. Malgrat que el grup municipal d’ERC va posar com a condició la municipalització de la concessió, tot continua igual. Tram continua obtenint grans beneficis, els accionistes s’omplen les butxaques i es freguen les mans davant del caos i la mala gestió municipal d’Ada Colau i Jaume Collboni, un govern anomenat progressista que deixa el tramvia en mans privades i amb ingents beneficis. Pensem que aquest servei hauria d’haver estat municipalitzat des de fa temps.

Des de la territorial del Barcelonès Occidental de Moviment d’Esquerres, creiem que és clau tenir en compte dos punts: El primer és que el tramvia ens afecta com a mitjà de transport massiu que ens comunica amb Barcelona i altres ciutats del Baix Llobregat. Per tant, ens preocupa el seu futur així com la seva gestió, ja que molts ciutadans i ciutadanes depenen d’aquest sistema de transport per als seus desplaçaments diaris. Ciutats com Esplugues de Llobregat necessiten els seus serveis perquè la xarxa de metro només arriba al barri de Can Vidalet -que comparteix estació amb L’Hospitalet de Llobregat- i perquè no hi ha cap previsió de l’arribada del metro al centre del municipi en un termini curt de temps.

En segon lloc, la connexió dels sistemes tramviaris és necessària, no només per donar millor servei, sinó també per a una millor gestió de l’empresa operadora. Així doncs, aquesta connexió és tan prioritària com la necessitat de municipalitzar l’empresa. Està prevista la connexió del tramvia per superfície. Aquesta opció, que serà pagada amb diners públics, crea barreres arquitectòniques i força a mantenir una velocitat comercial baixa. Creiem que la solució més plausible i duradora és convertir el tramvia al seu pas per la Diagonal en un metro lleuger, amb la construcció d’un túnel des de la plaça de les Glòries fins a la plaça Francesc Macià. D’aquesta manera, la seva velocitat comercial en aquest tram augmentaria, deixant lliure de vies l’Avinguda Diagonal. També cal destacar que Jordi Hereu, alcalde de Barcelona pel PSC – PSOE, va convocar un referèndum entre la ciutadania sobre la unió dels dos sistemes tramviaris per la Diagonal: gairebé el 80% dels votants d’aquesta consulta es va decantar pel no. L’alcaldessa Colau va fer cas omís de la voluntat de la ciutadania d’una manera poc democràtica, tot i que la connexió es va aprovar en ple municipal l’any 2019. Aquesta decisió suposa una despesa de més de 200 milions d’euros, una xifra que ara es podria destinar a altres menesters més socials.

Finalment, volem assenyalar que avui dia hi ha sistemes de transport públics massius amb costos menors i més avantatjosos en tots els sentits: Els troleibusos no necessiten instal·lacions de vies per la ciutat; tenen un grau de desplaçament lateral; si es fan malbé i deixen de funcionar no interrompen el sistema; compten amb motors auxiliars que, si cal, els permeten sortir de la línia de subministrament elèctric per retornar-hi en el moment necessari. També existeixen autobusos autònoms elèctrics amb una gran autonomia o d’altres que funcionen a gas. Tots aquests sistemes alternatius al tramvia per la Diagonal són igual d’ecològics que aquest últim.

 

Santi Asensio

Santi Asensio

 

Santi Asensio
Vocal de la Coordinadora Nacional de Moviment d’Esquerres i membre de la territorial Barcelonès Occidental

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *